کوه های ایران

شیرکوه : راهنمای صعود

ارتفاعات شیرکوه در قسمت جنوبی استان یزد در مرکز ایران واقع شده است و جزء یکی از ۱۵۱۵ قله ی برجسته ی جهان به شمار می آید. با اینکه برخی از آن به عنوان کوه های منفرد یاد می کنند، برخی دیگر آن را بخشی از رشته کوه مرکزی به شمار می آورند. ارتفاع آن از سطح دریا ۴۰۷۵ متر است و اطراف این کوه سراسر کویر و بیابان است. علت نامگذاری شیرکوه این است که از دور مانند شیری خفته بر دستانش به نظر می رسد. قله ی شیرکوه به دلیل تامین کردن آب روستاهای اطراف تفت و مهریز، نعمت الهی برای اهالی محسوب می شود. به علاوه سبب شده تا آب و هوای این مناطق سردسیر و خنک تر باشد. این قله یکی از مجموعه قلل سیمرغ کوههای ایران میباشد.

پوشش گیاهی و جانوری

منبع عمده گیاهان دارویی بومی استان یزد از شیرکوه تامین می شود. قدومه،‌ گل ختمی، زیره سیاه، هندوانه ابوجهل، کاسنی، گل حسرت، خاکشیر، زیره سبز، شکر تیغال، وشاء، شیرین بیان، آنغوزه، بالنگو، پنیرک خبازی، مورد، مرزنجوش، بارهنگ، مریم گلی، ریواس، تاجریزی، ریواس، گل ماهور، ریواس و کاکوتی.

گوناگونی جانوری آن شامل بز، گرگ، آهو،قوچ، میش و کل است.

مسیر های صعود به قله شیرکوه

 از مهم ترین و در عین حال سخت ترین مسیرهای صعود به نوک قله شیرکوه،  مسیر آب ریز است که دو مسیر فرعی به اسم دره نجیب و لاسرگرون دارد. در  این مسیر های فرعی،  تنگه ای صعب العبور با شیب بسیار تند و طولانی وجود دارد.  این تنگه که همان دره نجیب است یکی از مشکل‌ ترین بخش های صعود را به خود اختصاص داده است. برای این که راحت از این تنگه عبور و به قله شیرکوه صعود کنید، حتماً لازم است تا عبور از این  تنگه را بارها  تجربه کرده باشید تا به عبور از آن مسلط شوید. اگر برای اولین بار است قصد صعود به شیرکوه را دارید، پیشنهاد می شود مسیر دیگری را انتخاب کنید تا در صعود خود به قله شیرکوه دچار مشکل نشوید. از مسیر های دیگری که برای صعود به شیرکوه وجود دارد می توان به دره شمس، دره سوسن، لابید شیر، بیدکبکان، لایخچال، لاگردو، لابید سرخ اشاره کرد.

سوالات رایج در مورد صعود به قله شیرکوه

۱- نزدیک ترین شهر و روستا به قله شیرکوه کدام است؟

برای صعود به قله شیرکوه باید به شهر تفت در ۳۰ کیلومتری استان یزد سفر کنید و سپس به روستای ده بالا بعد از آن به روستای شیخ علیشاه برسید.

۲- آنتن دهی در راه صعود به شیرکوه به چه صورت است؟

دکل مخابراتی ای که روی قله وجود دارد این امکان را داده است که تقریبا در تمام طول مسیر آنتن داشته باشید.

۳- برای تفریح و سفر می توان این منطقه را انتخاب کرد؟

به دلیل ارتفاع زیاد ۴۰۰۰ متر و نیاز به هم هوایی به هیچ عنوان برای تفریح پیشنهاد نمی شود و از همراه داشتن افراد زیر ۱۳ سال جدا خودداری نمایید.

۴- آیا قله شیرکوه جزء کوه های آتشفشانی به شمار می آید؟

خیر شیرکوه از جمله کوه های غیرفعال است.

۵- بهترین فصل برای صعود به شیرکوه چه فصلی است؟

به دلیل اینکه این منطقه جزء مناطق کویری به شمار می آید، بهترین فصل برای صعود، فصل زمستان و بهار است.

بازدید از کویر در کنار صعود به شیرکوه

یزد از شهر هایی است که از طبیعت متفاوت تری نسبت به بسیاری از نقاط ایران برخوردار است. شما در این شهر این امکان را خواهید داشت تا پس از بازدید از مکان های دیدنی یزد و کوه نوردی در کنار کوهنوردان دیگر، با استفاده از خدمات تور کویر ارائه شده توسط بسیاری از موسسات گردشگری و یا داشتن یک لیدر همراه با خود، از کویر یزد نیز بازدید داشته باشید. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا