مقاله های آموزشی

ویژگی‌های یک بادگیر خوب!

سرعت باد از متغیرهایی است که قابل پیش‌بینی نیست و در صورت پیش‌بینی، نسبت به دیگر عوامل طبیعی تغییرپذیرتر هستند.
در برنامه‌های کوه‌پیمایی و طبیعت گردی در هر فصل سال و در هر ارتفاعی توصیه می‌شود که حتماً در کوله‌پشتی خود یک بادگیر همراه داشته باشید.

✅ بادگیر چیست؟

به لباس‌هایی که صرفاً برای شرایط باد در نظر گرفته‌شده باشند #بادگیر می‌گویند. این دسته از پوشاک برای سفر در #طبیعت (به‌خصوص در ارتفاعات که سرعت باد بیشتر است) مناسب است.

بادگیرها معمولاً ضدآب هستند و در شرایطی که بارش باران با وزش باد همزمان شود، عایقی بسیار مناسب برای شما هستند.

ویژگی‌های یک بادگیر خوب

۱. اندازه بادگیر باید به حدی باشد که بتوان سایر لایه‌ها را هم در زیر آن به تن داشت، بدون اینکه حالت فشردگی پیش بیاید و یا مانع حرکات و انعطاف بدن شود.

۲. بادگیر باید دارای کلاه با یک نقاب و در قسمت گردن دارای ریسمان‏‌های کشیدنی برای کوچک‌تر کردن قسمت صورت باشد تا باران صورت و گردن را خیس نکند.

۳. کلاه بادگیر باید آن‌قدر بزرگ باشد که بتوان یک کلاه ایمنی در زیر آن بر سر گذاشت، ولی در عین‌حال بزرگی آن باعث محدود شدن دید (مخصوصاً در جوانب) نشود.

۴. دارای قابلیت بازشدن و تنظیم کردن در قسمت جلو، کمر، زیربغل، جوانب و سرآستین‌ها باشد تا بتوان تهویه در لباس به وجود آورد و یا آن را محکم بست.

۵. دندانه‌های زیپ‌ها بزرگ و مقاوم باشند و روی زیپ دارای زبانه باشد تا آن را از خیس شدن حفظ کند ولی اجازه تهویه لباس را بدهد. (بعضی از زیپ‌ها از جنس ضدآب هستند.)

۶. درزها و دوخت‌های آن ضدآب و عایق و محکم باشند.

۷. دسترسی به داخل جیب‌ها با دستکش و درحالی‌که کوله را به پشت دارید، آسان باشد.

۸. جیب‌ها باید دارای درپوش مناسب برای محافظت از باران باشند.

۹. قد آن به‌اندازه کافی بلند باشد و تا زیر قسمت کمر شلوار را بپوشاند و در این قسمت دارای یک‌بند کشیدنی باشد تا قسمت پایین‌تنه را کیپ کند.

۱۰. آستین‌ها قسمت مچ را کاملاً بپوشانند. چسبانک، قزن قفلی و گیره های مخصوصی قسمت مچ را کاملاً کیپ نگه دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا