مقاله های آموزشینکات پزشکی کوهستان

چه بخوریم تا گرم شویم؟(۱)

قسمت اول
تغذیه سالم در زمستان برای گرم شدن در فصل سرما، علاوه بر پوشش مناسب مصرف خوراکی های بخصوصی هم باعث گرم تر شدن بدن می شود، این خوراکی ها شامل (عسل- دارچین –پرتقال-هویج-چغندر-تخم مرغ-زنجبیل-زردچوبه-بادام-انار-آوکادو- کلم بروکلی) می باشد که در ادامه و روزهای آینده به معرفی کامل این خوراکی سالم، برای گرم شدن و سلامت بیشتر در زمستان می-پردازیم.

در کنار این خوراکی¬های مفید برای زمستان باید شکلات تلخ، چای سبز، سیب زمینی شیرین، کدو تنبل، تخمه کدو، عسل، بلغور و گریپ فروت را نیز برای افزایش دمای بدن در رژیم غذایی خود بگنجانیم.

از خوردن #عسل و #دارچین غافل نشوید!
با کمی برنامه ریزی، می توانید غذاهای سالمی بخوریم تا هم مقدار زیادی از مواد مغذی به بدن برسانیم و هم بشقاب خود را در طول زمستان پر از طعم و مزه کنیم.
همچنین، خوردن غذاهای سالم می تواند از پوست ما با وجود کم شدن تدریجی دما محافظت کند و ما را گرم و پر انرژی نگه دارد.
بررسی ها نشان می دهند اگر غذاهایی مانند “عسل” و چای “دارچین” را حتما در این فصول در “رژیم غذایی” خود جای دهید، مصرف این خوراکی ها مانع از بروز بیماری هایی مانند “استرس” و “اضطراب” می شود و احساس سرما را در بدن از بین می برد.
همچنین مطالعات نشان می دهند خوردن یک لیوان آب جوش همراه با عسل در صبح ها باعث می شود احساس سرما و بی حالی در ساعات سرد روز در بدن خود نداشته باشیم.

پرتقال

پرتقال یکی از بهترین میوه های خانواده ی مرکبات و یک خوراکی مفید برای زمستان است. این میوه حاوی سطوح بالایی از ویتامین C است، آنتی اکسیدانی که سلول های سیستم ایمنی بدن، به خصوص بیگانه خوارها و لنفوسیت های تی، برای انجام وظایف خود به آنها نیاز دارند.
خوردن یک پرتقال در روز خطر ابتلا به کمبود ویتامین C را که ممکن است به کاهش مقاومت در برابر عوامل بیماری زا منجر شود، کاهش می¬دهد.
پتاسیم موجود در پرتقال کمک می¬کند تا از پوست خود در برابر اشعه ی مضر ماوراء بنفش محافظت کنیم.
اسیدهای آمینه¬ی موجود در این میوه نیز فوایدی برای پوست دارد.این میوه¬ی آبدار کالری بسیار کمی نیز دارد.

هویج

خوردن یک هویج شیرین یا یک کاسه سوپ هویج داغ، چیزی است که بسیاری از آدم¬ها دوست دارند.
درواقع، هویج یکی از ابرخوراکی های اجتناب ناپذیر در فصل زمستان و درواقع یک خوراکی مفید و گرم کننده بدن برای زمستان است.
این ریشه حاوی مقادیر بالایی از بتاکاروتن است که بدن، آنها را تبدیل به ویتامین A می¬کند.
ویتامین A سیستم ایمنی بدن را تقویت می¬کند، و به محافظت از بدن در برابر عفونت کمک می¬کند و خطر ابتلا و مدت زمان مشکلات تنفسی را با سالم نگه داشتن ریه کاهش می دهد.
به علاوه، هویج پوست را در طول ماه های زمستانی سالم، درخشان و زنده نگه می دارد.
ویتامین A و آنتی اکسیدان های متفاوت دیگر موجود در این گیاه به ترمیم بافت پوست آسیب دیده کمک می¬کند. همچنین به مرطوب ماندن پوست کمک می¬کند و از خشکی و پوسته پوسته شدن پوست جلوگیری می¬کند.

خانم دکتر حائری فر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا