اخبار کوهنوردی جهان

کرونا در دائولاگیری و خمبو

کرونا هم در مناطق شهری و هم قسمت های کوهستانی نپال مجددا گسترده شده است. این ویروس نه تنها به بیس کمپ اورست بلکه دائولاگیری و دره خمبو را درگیر کرده.

اخبار کرونا در بیس کمپ اورست در سراسر جهان خبرساز شده، اما برگزارکنندگان تور، کوهنوردان و سیاستمداران به طور فزاینده ای به سیاست تجاهل متوسل شده اند تا حتی المقدور جلوی تاثیر کوید-۱۹ بر گردشگری گرفته شود. بعضی ها که جرات ارسال نظرات انتقادی داشتند نیز بعدا آنرا حذف کردند.

واکنش عمومی اما همچنان جریان دارد. بسیاری خواستار توقف تیمهای اعزامی شدند. در مورد اورست نیز هزاران کپسول اکسیژن مربوط به کوهنوردان به بیمارستان های محلی که فاقد اکسیژن برای موارد شدید کرونا بودند اهدا می شود.

کوهنوردان در اورست در حالا بالا رفتن به سوی کمپ ۳ هستند و اولین تلاش قله احتمالا در همین روزها انجام میشود.

به نظر میرسد روزهای سختی پیشروی مردم منطقه خمبو در مسیر بیس کمپ اورست باشد. رفتار غیرمسئولانه کوهپیماها و کوهنوردان باعث شده که موارد بیماری در این منطقه افزایش یابد. این در حالیست که مردم روستاها دسترسی مناسبی به درمان و تست ندارند.

دائولاگیری

ابر و کرونا در دائولاگیری – عکس: کارلوس سوریا

در دائولاگیری هم شرایط مشابهی به وجود آمده. بعضی از کوهنوردان سکوت کرده اند اما برخی دیگر مانند کارلوس سوریا حقیقت را به صراحت بیان می کنند. سوریا ۸۲ ساله گفت”روز گذشته، اولین مورد مثبت با هلی کوپتر شناسایی و تخلیه شد.” خود سوریا قبل از حرکت از اسپانیا دو دوز واکسن کرونا دریافت کرده بود.

این درحالیست که روز گذشته، پورنیما شرستا با خوشحالی گزارش داد: ما در بیس کمپ دائولاگیری سالم هستیم و هیچ موردی از بیماری کرونا وجود ندارد.” تنها چند ساعت بعد هم هیمالیا تایمز گزارش ۱۰ کوهنورد مبتلا به کرونا را در این منطقه داد.

خیابانهای تعطیل

خیابانهای کاتماندو اکنون خالی هستند و شهر در قرنطینه به سر می برد. پروازهای بین المللی نیز لغو شده اند. البته تعداد کمی پرواز جهت انتقال کوهنوردان وجود دارد. در روزهای گذشته تعداد زیادی از خارجیان برای آخرین پرواز از نپال صف کشیده بودند.

اولین صعود رخ شمالی کانگ چونگ شار

در نزدیکی قله کانگ چونگ شار – عکس از زدنیک هاک

چند روز پیش در طی یک تلاش آلپی عالی زدنیک هاک و یاروسلاو بانسکی از جمهوری چک توانست رخ هزارمتری کانگ چونگ شار را صعود کنند.

زدنیک هاک برای اولین صعودها و مسیرهای جدید خود از جمله مسیر رضایت در گاشربروم یک (۸۰۸۰ متر) در سال ۲۰۱۷ و چاملانگ (۷۳۲۱ متر) در سال ۲۰۱۹ به همراه مارک هولچک شناخته شده است. هر کدام از این دو صعود توانستند برنده کلنگ طلایی فرانسه شوند.

سر ادموند هیلاری در سال ۱۹۵۳ کانگ چونگ نوپ را صعود کرده بود.اجازه صعود به کانگ چونگ شار اما از سال ۲۰۱۴ صادر شده است.

در زبان شرپاها، کانگ چونگ شار به معنای کوه کوچک می باشد که با توجه به سطح دشواری آن شاید بی انصافی باشد! به خصوص جبهه شمالی شیب دار این کوه جایی برای شوخی باقی نمی گذارد. در سال ۲۰۱۶ شرایط بد باعث شد سیمون یاتس و پل شوایزر مسیر صعودشان در این کوه را به یال آسانتر شمال غربی تغییر دهند.

منبع: موج کوه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا