اخبار کوهنوردی جهان

کرونا در هیمالیا!

ویروس کرونا در حال شیوع در بیس کمپ اورست و همچنین منطقه خمبو می باشد. به گفته آلن آرنت تعداد بیماران احتمالا ۱۰ برابر ۴ بیمار شناسایی شده است. منابع در کاتماندو در مورد ۲۰ فرد از افراد تخلیه شده با علائم کرونا از منطقه اورست صحبت کرده اند. با این حال، بیمارستانها مجاز به ارایه اطلاعات در مورد بیماران نیستند.

بعضی از افراد سانسور و تهدید گروهها و نفرات را گزارش کرده اند. دولت به آنها هشدار داده است که در صورت انتشار خبر شیوع کرونا در بیس کمپ اورست، در سال آینده هنگام درخواست مجوزهای صعود با آنها رفتار نامطلوبی خواهد شد.

وبلاگ نپال نیوز اظهار کرده است که افراد خارجی یا رسانه اجازه ورود به چادرها در بیس کمپ را ندارند. همچنین به نظر میرسد بین پزشک معالج در بیس کمپ و مقامات نپالی ارتباطات در جریان هستند.

جمعیت بیس کمپ اورست، ۱۰۰۰ نفر

به گفته وزارت گردشگری، تعداد مجوزهای اورست روزهای اخیر به ۳۹۴ مورد رسید که رکورد سال ۲۰۱۹ را شکست. در حال حاضر بیس کمپ اورست با راهنماها، آشپزها، کوهنوردان و سایر پرسنل در واقع شهری کوچک با هزار نفر جمعیت است.

آلکس تکسیکون با وجود نگرانی، در حال رفتن به سوی اورست برای تلاش بدون اکسیژن کمکی است. وی یک تست PCR در خانه و تستی دیگر در کاتماندو داده که جواب هر دو منفی بود و بنابراین اجازه رفتن به خمبو را دارد.

بعضی اخبار اظهار می کنند که گرفتن گواهینامه جعلی در کاتماندو با پرداخت هزینه ۶۰ دلاری آسان است. بنابراین کیفیت تستهای ارایه شده توسط گروههای کوهنوردی مشخص نیست.

بدتر شدن شرایط کووید در نپال

در همین حال، شرایط در نپال به سرعت در حال وخیم شدن است. با وجود ۱۷۷۰ کیلومتر مرز با هندوستان که البته کنترل کمی هم روی آن هست، احتمالا اینجا نیز تحت تاثیر شیوع بیماری در هند قرار خواهد گرفت. این مرز در طول موج اول همه گیری در سال گذشته باز شد، اما از آن زمان به بعد باز بوده است.

کاتماندو روز سه شنبه وارد قرنطینه دیگری شد و حمل و نقل جاده ای نیز متوقف می گردد. این شرایط احتمالا بر کوهنوردان نیز تاثیر می گذارد.

بیمارستان نارایانی در نزدیکی مرز هندوستان، منبع: کاتماندو پست

دولت نپال در همین حال استراتژی انکار را در پیش گرفته است. این در حالیست که اخبار در هر صورت نشت خواهد کرد و به اعتبار منابع رسمی لطمه می زند. به گزارش کاتماندو پست، این کشور ۳۴۴۲ مورد جدید و ۱۲ مرگ را گزارش کرده است. سایر گفته ها حاکی از شناسایی دو نوع انگلیسی و هندی در این منطقه می باشد. بیمارستانهای نزدیک به مرز هند از هم اکنون شلوغ بوده و در وضعیت نامطلوبی به سر می برند. کمپین واکسیناسیون نپال نیز به دلیل کمبودها تقریبا متوقف شده است. بیشتر واکسن ها از هند می آیند و با وجود شیوع گسترده بیماری در این کشور، خودش به آنها نیاز خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا