گزارش برنامه

گزارش صعود به قله شاه جهان ( طرح سیمرغ)

[image_sliders] [image_slider link=”full_url_link” source=”http://chakadclub.ir/wp-content/uploads/2018/01/photo_2018-01-22_21-36-21.jpg”]صعود به قله شاه جهان[/image_slider] [/image_sliders]

معرفی منطقه شاه جهان

مرزمشترک دو شهرستان اسفراین وفاروج – مرزمشترک دو بخش صفی آباد ومرکزی-مرزمشترک دو دهستان بام وشاه جهان واقع شده است.

این قله بلندترین قله استان خراسان شمالی می باشد.درجنوب این قله روستای بانی در ،درجنوب غرب آن روستای جهان،درجنوب شرق آن روستا های نوده وآقیچ در شرق آن تبریان و در شمال شرق آن روستای خسرویه واقع است.

پوشش گیاهی

درختان ارس،زرشک کوهی،کاسنی،پونه،آنخ،آق باش،اسطوقودوس،انواع درمنه،گون،سیاه تلو،انواع گلهای لاله وحشی و مراتع وسیع ،درختان بادم وبید،کاکوتی،شکرک،شنگ،لاله خط دار،نجم آبی سان،فیکاریا،نجم طلایی،بهارک و… می باشد.

تنوع جانوری

شاه جهان به لطف پوشش گیاهی مناسب و آب فراوان زیستگاه بی شماری است.بدین جهت این منطقه به شدت حفاظت می شود و تحت عنوان پارک ملی ساریگل می باشد.وجود گله های قوچ و میش،کله بز،در هر دره ای به چشم می خورد و شکارچیان زیادی را به وسوسه می اندازد.

گرگ،پلنگ،روباه،شغال،آهو،گراز،گربه وحشی پالاس،مارمولک،موش،مار،خرگوش و تشی و از پرندگان کبک،تیهو،کبوتر،بلدرچین و عقاب طلایی مکررا مشاهده می شود.

قله شاه‌جهان و چند قله اطراف آن مجموعه کوهستانی است که در شرق شهرستان اسفراین قرار گرفته و به رشته کوه آلاداغ مشهور است.

این کوهستان از شمال به منطقه «شیروان» و از شرق به منطقه «قوچان» و از جنوب به بخش‌های شمال شهرستان «سبزوار» ختم می‌شود.

شاه‌جهان با ارتفاع ۳۰۸۰ متر بلندترین قله استان خراسان شمالی است.

وجه تسمیه یا علت نام گذاری شاه جهان به این نام وجود قبر زنی سرداره بنام شاه جهان است که حدود ۳۰۰ سال قبل فرمانروا یا کد خدای منطقه بوده و در این قله دفن گردیده است.وجود سنگ چینی بسیار مستحکم دور تا دور قله قابل ملاحظه می باشد،سنگ چین وسعت زیادی را در برگرفته است و همچون دژی آهنین می باشد ومحل پناه گرفتن جنگجویان قدیم بوده که در مقابل هجوم روسها به این کوه پناه می برده اند.

چشمه سارهای بیشماری در شاه جهان در جریان است.نمونه آن چشمه کبابی است که در شمال قله شاه جهان قرار دارد و بسیار پرآب می باشد این آب بعد از مسیر آب نمودن گیاهان مسیر و احشام عابران به روستاهای دامنه کوه می رسد.

چشمه های تخت رستم وچشمه رستم هم که در کاسه قله قرار دارد النگ زار بسیار وسیعی دارد و آب آن مورد استفاده کوهنوردان،گردشگران و دامداران منطقه قرار می گیرد.این نقطه یکی از استراحتگاههای کوهنوردان می باشد،چون دور تا دور آن بسته است و در گودی واقع شده محل مناسبی برای شب مانی می باشد.

شاه جهان النگ بسیار وسیعی در غرب دارد که به دشت میدان جیک معروف است،در زمستانها برف زیادی در آن انباشته می شود و ن طراوت و سرسبزی و آب این دشت نتیجه برف عظیم زمستان می باشد.در جنوب غربی قله چشمه ترکان واقع است که مسیر عبور خود را بسیار آباد کرده وچمن و پونه های زیادی در کنارهای آن روئیده است.

در ضلع شمال غربی قله برفچال واقع است و به علت این که اشعه زرین خورشید کمتر به آن می رسد تا اواخر مرداد ماه برف دارد در سالهای گذشته برف آن تا زمستان بعدی می ماند.

رودخانه بیدواز رود پرآبی است،از ارتفاعات شاه جهان سرچشمه می گیرد و بعد از گذر از دره های زیاد که باعث آبادانی زمینهای پیرامون خود گشته و بعد از مسافتی حدود ۲۰ کیلومتر نهایتا به سد بیدواز می ریزد.این سد پرآب در مشرق اسفراین و به فاصله ۱۵ کیلومتری آن واقع است،چون چشم انداز زیبایی دارد در فصل بهار و تابستان تفرجگاه مردم زیادی است که از شهر می آیند و در حاشیه دریاچه سد گشت و گذار می نمایند.تیوب سواری و ماهیگیری از دیگر تفریحات ای منطقه می باشد.

روستای خسرویه در دامنه رشته کوههای شاه جهان و در شمال شرق آن در دل دره ای سرسبز جای گرفته است.باغات میوه زیادی دارد و از روستاهای هدف گردشکری استان است.روستا از بافت سنتی و معماری بسیار غنی برخوردار است

یکی دیگر از موارد قابل ذکر وجود یک آبشار بسیار زیبا در دامنه شمالی قله و در دره ای زیبا مشرف به اسطخری معروف به آشار اسطخری است،که گردشگران و طبیعت دوستان زیادی را جذب می کند.دقیقا در زیر قله در سمت جنوب چشمه آب بسیار سرد و گوارایی وجود دارد که بعد از سیر نمودن درههای مسیر به روستاهای جهان،چهارمستو بکرآباد می رود.

قله شاه جهان از طریق کوههای کم ارتفاع و تپه ماهورهای جنوب شرقی به ارتفاعات بینالود می پیوندد.در دامنه های کوه دامهای زیادی از عشایر و روستائیان به چشم می خورد و با وجودی که پوشش نسبتا خوبی دارد اما چرای دام باید با نظارت و کنترل بیشتر و مناسب با مراتع پیش برود.به برکت نزولات آسمانی در شاه جهان وجود آب در ارتفاعات پایین و پیرامون آن کشاورزی دیم و آبی و باغداری بسیار رایج است.

نمونه آن روستاهای بلقان و اسطخری در شمال،هشت مرخ،استاد و خسرویه در شمال شرق،تبریان در شرق،نوده بام و جهان در جنوب که باغات انگور،گلابی،گیلاس،آلبالو،زردآلو،هلو و سیب فراوان می باشد،در جنوب شاه جهان باغات دیمه بادام زیادی وجود دارد که مربوط به طرح طوبی در اوایل انقلاب است و محصولات خوب و فراوانی دارد.

قلل دیگر این کوهستان که توسط کوهنوردان صعود می‌شود و دارای ارتفاعاتی بین ۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ متر می‌باشد. عبارتند از آق‌بلاغ ـ چیل‌بخشیان ـ ‌کلنگ‌گاه ـ بله‌باقی ـ کرکزو ـ شاه‌حسن که جملگی در منطقه پارک ملی ساری‌گل قرار گرفته‌اند.

راههای صعود به شاه جهان:

  • از اسفراین سمت بزرگ بام در جهت جنوب شرق می رویم بعد از حدود ۵۰ کیلومتر به روستای نوده بام می رسیم،در شمال روستا از میدان وسیع وسایل نقلیه را پارک می نماییم وپیاده روی را شروع می کنیم از میان باغات میوه در جهت شمال روستا حرکت می کنیم راه پاکوب از تپه های،زمینهای کشاورزی و باغات زیاد گذر کرده و یالهای سنگی در دامنه های جنوبی ما را به روی گردنه ای در شرق قله نمایان می سازد ،این گردنه مشرف به روستاهای فاروج،شیروان و اسفراین می باشد و یک راه خاکی از کنار آن تا روستای بلقان شیروان وجود دارد از گردنه تا قله که در سمت غرب ما واقع است حدودا یک ساعت تا قله راه است.
  • از شیروان در امتداد جنوب به روستای بزرگ گلیان می رویم و بعد از آن روستاهای بلقان و امیرانلو را رد می کنیم،از امیرانلو و انتهای روستا راهی پاکوب در دامنه های شمالی شاه جهان است که تا قله ادامه دارد.از بلقان راهی خاکی و تراکتور رو وجود دارد که تا ۵۰ متری قله ادامه دارد وبعد از به سمت جنوب می رود این راه،راه عشایر منطقه است.
  • از روستای خسرویه فاروج در شمال شرق شاه جهان و روستای تبریان در شرق آن هم می شود به این قله صعود کرد.متوسط زمان صعود به قله از جهات مختلف حدود ۵ تا ۷ ساعت می باشد.
  • خرق نزدیکترین و زیباترین مسیرصعود به قله شاه جهان. روستای خرق فاروج در ۶۰ کیلومتری شهرستان فاروج و ۵۰ کیلومتری اسفراین قرار گرفته است.
    مسیر صعود خرق به شاه جهان یکی از کوتاهترین و زیباترین و همچنین امن ترین مسیر صعود به قله شاه جهان می باشد .

دوستانی که قصد صعود به قله شاه جهان را دارند میتوانند با یک شب اتراق در مسافرخانه روستای خرق صبح زود با طی مسیر ۲۰ دقیقه ای با ماشین به نوده رفته و صعودی زیبا و دل انگیز را آغاز کنند
در صورت نیاز میتوان در این روستا راهنمای محلی گرفت .آقای محمد پری رخ به عنوان راهنمای صعود و میزبان در روستای زیبای خرق پذیرای کوهنوردان میباشند

[image_sliders] [image_slider link=”full_url_link” source=”http://chakadclub.ir/wp-content/uploads/2018/01/photo_2018-01-22_21-26-02.jpg”]نمایی از قله شاه جهان[/image_slider] [image_slider link=”full_url_link” source=”http://chakadclub.ir/wp-content/uploads/2018/01/photo_2018-01-22_21-26-07.jpg”]نمایی از قله شاه جهان[/image_slider] [image_slider link=”full_url_link” source=”http://chakadclub.ir/wp-content/uploads/2018/01/photo_2018-01-22_21-26-09.jpg”]نمایی از قله شاه جهان[/image_slider] [image_slider link=”full_url_link” source=”http://chakadclub.ir/wp-content/uploads/2018/01/photo_2018-01-22_21-26-04.jpg”]نمایی از قله شاه جهان[/image_slider] [image_slider link=”full_url_link” source=”http://chakadclub.ir/wp-content/uploads/2018/01/photo_2018-01-22_21-26-11.jpg”]نمایی از قله شاه جهان[/image_slider] [image_slider link=”full_url_link” source=”http://chakadclub.ir/wp-content/uploads/2018/01/photo_2018-01-22_21-26-14.jpg”]نمایی از قله شاه جهان[/image_slider] [image_slider link=”full_url_link” source=”http://chakadclub.ir/wp-content/uploads/2018/01/photo_2018-01-22_21-26-16.jpg”]نمایی از قله شاه جهان[/image_slider] [/image_sliders]

 

گزارش صعود به قله شاه جهان بام خراسان شمالی مورخه ۱۲/۸/۹۶ باشگاه کوهنوردی چکاد

از دنیای مصنوعی و خودساخته شهر که گذر کنیم، پیرامون انسان، پدیده ها و پدیدارهایی در جغرافیای طبیعی هست که وسوسه کاوش و سیر در آنها به جان هرکسی می افتد. «کوهستان» یکی از آنهاست که هیبت و سترگی اش، بهت و حیرت را نصیب ما می کند. این جلوه بی بدیل، وقتی عظمتش بیشتر مقهورمان می کند که مواجهه ای بی واسطه باشد.

ساعت چهار و نیم صبح با تعداد ۲۰ نفر از همنوردان  در محل قرار صبحگاهی باشگاه هستیم تا بار دیگر در کنار همنوردانی زلال تر از آب روان صعودی زیبا داشته باشیم بر فراز بلند ترین قله در خراسان شمالی .

بخاطر بعد مسافت از مشهد تا شیروان و برداشتن راهنمای محترم برنامه جناب پسندیده از شهر شیروان باید تا شیروان برویم و با راهنمایی آقای پسندیده  از شیروان در امتداد جنوب به روستای بزرگ گلیان می رویم و بعد از آن روستاهای بلقان و امیرانلو را رد می کنیم،از امیرانلو و انتهای روستا جاده ای خاکی با دست اندازهای بیشمار و بعضا پر از سنگ را در پی گرفته ایم که در ابتدای جاده راهنما گفته ۱۵ کیلومتر خاکی خوب …ولی متاسفانه جاده پر از دست انداز و مسیر بسیار طولانی و خسته کننده شده است

چهره راننده خوبمان آقای دهخدا هم برای اولین بار درهم رفته و بدون اعتراض همچنان در پیچ و خم جاده کوهستانی فراز و فرودها را در مینوردد

حدود ۴۰ کیلومتر خاکی با جاده ای نه چندان خوب ضد حالی بزرگ است که با گرم شدن هوا و گذشتن از ساعات دل انگیز صبحگاهی قرار را از دوستان گرفته و زمزمه پس کی میرسیم از هر گوشه ای بلند است.

در ساعت ۱۱ صبح بلاخره در منطقه ای که چشم انداز شاه جهان بسیار نزدیک مینماید از ماشین پیاده شده و پس از اعلام نفرات عقبدار و عکاس و توضیحاتی در باب رعایت نظم و هماهنگی در صعود حرکت تیم آغاز میشود.

[image_sliders] [image_slider link=”full_url_link” source=”http://chakadclub.ir/wp-content/uploads/2018/01/photo_2018-01-22_21-36-03.jpg”]صعود به قله شاه جهان[/image_slider] [image_slider link=”full_url_link” source=”http://chakadclub.ir/wp-content/uploads/2018/01/photo_2018-01-22_21-36-04.jpg”]صعود به قله شاه جهان[/image_slider] [image_slider link=”full_url_link” source=”http://chakadclub.ir/wp-content/uploads/2018/01/photo_2018-01-22_21-36-06.jpg”]صعود به قله شاه جهان[/image_slider] [image_slider link=”full_url_link” source=”http://chakadclub.ir/wp-content/uploads/2018/01/photo_2018-01-22_21-36-07.jpg”]صعود به قله شاه جهان[/image_slider] [image_slider link=”full_url_link” source=”http://chakadclub.ir/wp-content/uploads/2018/01/photo_2018-01-22_21-36-11.jpg”]صعود به قله شاه جهان[/image_slider] [image_slider link=”full_url_link” source=”http://chakadclub.ir/wp-content/uploads/2018/01/photo_2018-01-22_21-36-13.jpg”]صعود به قله شاه جهان[/image_slider] [image_slider link=”full_url_link” source=”http://chakadclub.ir/wp-content/uploads/2018/01/photo_2018-01-22_21-36-15.jpg”]صعود به قله شاه جهان[/image_slider] [/image_sliders]

پاکوبی قوی با شیبی ملایم در سمت چپ جاده ما را به طرف قله رهنمون میشود و  همین پاکوب در دامنه های شمالی شاه جهان است که تا قله ادامه دارد.

چشم انداز مسیر را که بدقت مد نظر داشته باشید میبینید از بلقان راهی خاکی و تراکتور رو وجود دارد که تا ۵۰ متری قله ادامه دارد  که به نظر میرسد راه عشایر منطقه است.

هوا دل انگیز و با اینکه در ساعات ظهر هستیم گرمای کلافه کننده ای وجود ندارد و انبوه پوشش گیاهی منطقه که رنگ و روی زد و خشک پاییزی به خود گرفته نشان از بهاری زیبا و دل انگیز و سر سبز در این منطقه دارد.

با طی یک ساعت در شیبی ملایم به گردنه و سپس چشمه کبابی میرسیم و با اینکه در ماه هشتم سال قرار داریم آبی زلال و گوارا را نوش جان کرده و تجدید قوا کرده و به سمت قله ادامه مسیر میدهیم .

ساعت ۱۳ ظهر روی قله و بلندترین ارتفاع منطقه میایستیم و شادمان از صعودی نسبتا آسان که یکی از اهداف طرح سیمرغ هم میباشد عکسهای زیادی به یادگار میگیریم

[image_sliders] [image_slider link=”full_url_link” source=”http://chakadclub.ir/wp-content/uploads/2018/01/photo_2018-01-22_21-36-28.jpg”]صعود به قله شاه جهان[/image_slider] [image_slider link=”full_url_link” source=”http://chakadclub.ir/wp-content/uploads/2018/01/photo_2018-01-22_21-36-26.jpg”]صعود به قله شاه جهان[/image_slider] [image_slider link=”full_url_link” source=”http://chakadclub.ir/wp-content/uploads/2018/01/photo_2018-01-22_21-36-24.jpg”]صعود به قله شاه جهان[/image_slider] [image_slider link=”full_url_link” source=”http://chakadclub.ir/wp-content/uploads/2018/01/photo_2018-01-22_21-36-19.jpg”]صعود به قله شاه جهان[/image_slider] [image_slider link=”full_url_link” source=”http://chakadclub.ir/wp-content/uploads/2018/01/photo_2018-01-22_21-36-18.jpg”]صعود به قله شاه جهان[/image_slider] [image_slider link=”full_url_link” source=”http://chakadclub.ir/wp-content/uploads/2018/01/photo_2018-01-22_21-36-12.jpg”]صعود به قله شاه جهان[/image_slider] [image_slider link=”full_url_link” source=”http://chakadclub.ir/wp-content/uploads/2018/01/photo_2018-01-22_21-36-21.jpg”]صعود به قله شاه جهان[/image_slider] [/image_sliders]

تقریبا تعداد زیادی از جاهای مختلف روی قله هستند و این باعث خرسندی است و اکثرا از روستای نوده صعود کرده اند.

روی قله برای ناهار و استراحت زمانی اعلام میشود .. و پس از اتمام زمان لازم با حرکت و ریتمی آهسته و پیوسته و صفی منظم عزم برگشت میکنیم و ساعت ۴ پای مینی بوس هستیم.

راننده که نگران برگشت از مسیر پر فراز و نشیب صبح است با راهنمایی آقای پسندیده و بعد از رسیدن به یک دو راهی به طرف روستای خسرویه تغییر مسیر میدهد تا از شمال شرقی قله شاه جهان به طرف فاروج برگردیم و مسیر بسیار کوتاهتر میشود و بعد از عبور از روستای خسرویه به فاروج میرسیم و راهنمای محترم پیاده میشود.

ساعت نه شب با ورود به شهر مشهد برنامه تمام میشود

با تشکر از آقای وحید هریوندی که عقبداری تیم را به عهده گرفتند و زحماتشان قابل توجه بود .

نکته قابل توجه برای این صعود و مسیری که طی شد اینست که اگر ماشین کمک دار دارید و زمان کمی برای صعود از این مسیر صعود کنید .. وگرنه کوتاهی مسیر صعود به طی ۴۰ کیلومتر جاده خاکی و با دست اندازهای فراوان نمیارزد .

کروکی و ترک کامل مسیر در آدرس زیر قابل مشاهده است کروکی مسیر

[image_sliders] [image_slider link=”full_url_link” source=”http://chakadclub.ir/wp-content/uploads/2018/01/Capture-1.png”]صعود به قله شاه جهان[/image_slider] [image_slider link=”full_url_link” source=”http://chakadclub.ir/wp-content/uploads/2018/01/alt.jpg”]صعود به قله شاه جهان[/image_slider] [/image_sliders]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا