برنامه هفتگیکوه های ایران

معرفی قلل یامان داغی و قورخد

واژه یامانداغ در زبان ترکی معادل کوه سخت است. ارتفاع این قله حدود ۲۳۶۰ متر و یکی از بلندترین ارتفاعات شهر بجنورد و آشخانه می باشد.

یکی از مسیرهای صعود این قله از روستای زیبای درکش است که در کیلومتر ۶۵ جاده بجنورد- گرگان واقع شده. مسیر دیگر معمول برای صعود از روستای جوزک در محدوده همین جاده و کمی بالاتر است.

چشــمه گلک کوچک، چشــمه گلک بزرگ و چشمه نرگــــس لو از چشمه های مسیر پیمایش تا قله هستند.

درکش درواقع نگین سرسبز خراسان شمالی است. این منطقه زیبا در دامنه رشته کوه آلاداغ قرار گرفته و به دلیل قرار گرفتن در طول دره ای سرسبز، به درکش یا دره کش معروف است.

بهار درکش

قله قورخود به ارتفاع 2835m یکی از زیبا ترین قلل خراسان واقع در غرب خراسان شمالی و در شمال پلیس راه چمن بید (جاده بجنورد-آزادشهر) می باشد.
دورنمای این قله از دشت آشخانه مخروطی کامل است در حالی که از جبهه ی جنوبی دیواره های عظیم و پهنای زیاد قله نمایان می شود.

ثبت نام در برنامه صعود قله یامان داغی

قله قورخود
واژه ی “قورخود” برگرفته از زبان محلی به معنای “ترسناک” یا “وحشت آور” می باشد.
موقعیت جغرافیایی خاص این قله و همچنین عدم وجود قلل مرتفع در اطراف آن آب و هوایی بسیار سرد و منحصر به فرد را برایش به ارمغان آورده.
پوشش گیاهی این منطقه را بیشتر درختان ارس تشکیل داده اند که زمستان ها به همراه برف و یخ و هوای مه آلود مناظری رویایی پدید می آورند.

برای صعود به این قله تنها ۲ مسیر نرمال وجود دارد. یکی از روستای “باش کلاته” در جبهه ی جنوبی و دیگری از روستای “کاستان” در دامنه ی شمال غربی.
صعود از روستای باش کلاته در تابستان حدود ۵ ساعت زمان می برد اما در زمستان به علت حجم زیاد برف – مخصوصا پای دیواره ها (گاهی تا بیش از ۱۰ متر) – ممکن است ۷ تا ۸ ساعت به طول بیانجامد یا حتی صعود بدون تجهیزات فنی امکان پذیر نباشد.
این مسیر از یک یال ضعیف در دره ی وسیع انتهای روستا آغاز می شود که به یال اصلی سمت راست دره می پیوندد و نهایتا با عبور از چند تپه تا پای دیواره ی اول بالا می رود. سپس کمی به سمت غرب (چپ) می رود تا دیواره قابل صعود شود. پس از صعود دیواره ی اول , قله و دیواره ی دوم به زیبایی خود نمایی می کنند. که صعود دیواره ی دوم نیز از یک دهلیز امکان پذیر است.

مسیر قله قورخد

این مسیر نیاز به  ابزار سنگ نوردی ندارد اما در فصول سرد پای دیواره ی اول و یک تراورس روی همان دیواره به علت حجم زیاد برف احتمال بهمن وجود دارد و بد نیست از حمایت طناب استفاده شود.
مشکل اصلی این مسیر نبود آب است و باید از روستا به اندازه ی نیاز آب برداشت.
هوای این منطقه معمولا مه آلود است و این موضوع با توجه به شباهت یال های فرعی به یکدیگر – که اکثرا به پرتگاه های کوچک و بزرگ منتهی می شوند – احتمال گم شدن در مسیر برگشت را بالا می برد. همچنین یافتن مسیر مناسب برای صعود دیواره ها آسان نیست.
بنابراین پیشنهاد می شود برای صعود به این قله حتما از راهنمای آشنا به منطقه استفاده کنید.

مسافت زمینی قلل یامان داغی و قورخد حدودا ۳۵ کیلومتر می باشد.

ثبت نام در برنامه صعود قورخد/ ۹ بهمن ۹۹

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا