گزارش برنامه

گزارش صعود به قله بزد

[image_sliders] [image_slider link=”full_url_link” source=”http://chakadclub.ir/wp-content/uploads/2018/01/445516750_43146.jpg”]صعود به قله بزد[/image_slider] [/image_sliders]

معرفی روستا و قله بزد

روستای بزد از توابع بخش مرکزی شهرستان تربت جام، با مختصات جغرافیایی ۶۰ درجه و ۲۶ دقیقه طول شرقی و ۳۵ درجه و ۱۲ دقیقه عرض شمالی، در ۱۷ کیلومتری جنوب غربی شهر تربت جام و ۱۹۰ کیلومتری شهر مشهد قرار گرفته است. روستای بزد، از سطح دریا ۱۲۸۰ متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن در زمستان‌ها، بسیار سرد و در تابستان‌ها معتدل است.

این روستا از شمال غرب و غرب به اراضی و مراتع روستاهای شیخ‌آباد و نخله، از جنوب به روستاهای میانسرا و گوی و از غرب به کوه بزد محدود شده است.

یک رشته کوه کوچک در مثلث بین تربت جام، تربت حیدریه و فریمان واقع شده که یکی از بلند ترین ارتفاعات آن قله بزد با حدود ۲۸۵۰ متر ارتفاع است. از سایر قله های این رشته کوه می توان به قله بردو ۲۹۴۰متر و قله رونج ۲۵۸۶ متر اشاره کرد.

یک جاده خاکی نسبتا مناسب به طول ۸ کیلومتر شما را از روستا تا پای قله هدایت می کند. پس از عبور از یک اردوگاه نظامی به انتهای دره و یک دوراهی می رسیم. راه سمت چپ از روی یالی کم شیب شما را به سمت جانپناه اول خواهد برد.

ارتفاع ابتدای مسیر صعود ۱۷۶۵ متر است.جانپناه اول که بنام جان پناه شادروان صدری نیا هست در ارتفاع ۲۲۵۵متر واقع شده است
دومین جانپناه بنام ژنده پیل روی قله بزد واقع شده است که امکانات خوبی دارد .

اولین جان پناه مجهز به انرژی پاک درایران

جان پناه ژنده پیل بزد با برخورداری از ژنراتور باد که مولد انرژی الکتریکی جهت تامین گرمای داخل و همچنین روشنایی داخل و خارج جانپناه بوده و امکان شارژ گوشی های تلفن همراه کوه نوردان را در شرایط اضطراری فراهم می آورد

با تجهیز امکانات امدادی و اقامتی مناسب، شرایط فعالیت های تخصصی آتی کوه نوردان این منطقه را فراهم کرده، خصوصا” دست یابی به تجربیات ارزشمند در صعود های دشوار زمستانی را ایجاد می کند.
جان پناه ژنده پیل بر روی قله بزد، بلند ترین قله شهرستان تربت جام با صرف هزینه ای بالغ بر ۱۸۰ میلیون ریال با تلاش کوه نوردان و دوستداران طبیعت پاک تربت جام و با کمک مالی و فنی یکی از خیرین منطقه به نام مسعود جامی طراحی و ساخته شد.
این جان پناه بنام ژنده پیل یکی از القاب عارف نامی قرن پنجم شیخ احمد جامی که مدفنش در تربت جام می باشد نام گرفته است .
متاسفانه در حال حاضر از توربین بادی جانپناه خبری نیست و به جای آن یک صفحه خورشیدی برای تامین برق و روشنائی در کنار جانپناه نصب شده است .

با ورود به منطقه جنگل زیبای ارس از دور خودنمایی میکند. منطقه تربت جام بطور کل از لحاظ پوشش گیاهی طبیعی منطقه ای ضعیف به حساب می آید و وجود جنگل زیبای ارس با آن درختهای کهنسال در منطقه شکار ممنوع بزد پدیده ای خاص و جالب توجه است. وجود نهال های جوان چند ساله ی ارس در منطقه نشان دهنده شرایط مساعد آب و خاک و نوید بخش آینده ی روشن برای محیط زیست بزد است.

در ابتدای یال و قبل از شروع شیب یک چشمه آب بنام چشمه غولو وجود دارد که با توجه به فصلی بودن چشمه های بعدی مسیر بهترین محل برای برداشتن آب است.

[image_sliders] [image_slider link=”full_url_link” source=”http://chakadclub.ir/wp-content/uploads/2018/01/photo_2018-01-13_21-47-25.jpg”]جانپناه ژنده پیل[/image_slider] [image_slider link=”full_url_link” source=”http://chakadclub.ir/wp-content/uploads/2018/01/photo_2018-01-13_14-32-42.jpg”]جانپناه ژنده پیل[/image_slider] [/image_sliders]

 

گزارش برنامه صعود به قله بزد ۲۲ دی ماه ۹۶ باشگاه کوهنوردی چکاد مشهد

طبق برنامه ۶ ماهه دوم باشگاه حرکت راس ساعت ۵ صبح از محل قرار همیشگی با تعداد ۱۸ نفر از همراهان استارت خورد.و بعد از رسیدن به شهر فریمان و خرید نان تازه صبحانه داخل ماشین صرف شد و ساعت هشت و نیم در مبدا صعود و ابتدای مسیر کوهپیمایی پیاده شدیم و ساعت هشت و چهل و پنج دقیقه حرکت گروه به سمت قله شروع شد.
پیمایش از دره سمت چپ شروع میشود و بعد ازچشمه غولو پاکوبی قوی برای شروع حرکت وجود دارد .در صفی منظم و با آهنگی ملایم پای در راه صعود میگذاریم ..
هوا نشانی از زمستان ندارد و مسیر در میان درختان زیبای ارس پیج و تاب میخورد .. درختانی بغایت زیبا و ارزشمند که خود نشانی از جنگلی انبوده در زمانی نه چندان دور دارد .. و صد افسوس..
کم کم سرعت باد در میانه راه بیشتر میشود ، گویی از پشت سر آوائی در هیاهوی باد می پیچد:
“آتش عشق تو درجان خوش تر است/جان زعشق ات آتش افشان خوش تر است……….”.

نرسیده به اولین پناهگاه باد با خشم و غضب فراوان و درست از روبرو ، مشت بر سرو صورت مان می کوبد،و دمای هوا بشدت پایین میآید .. در بعضی جاها توان حرکت را نیز میگیرد
ساعت ۱۰/۱۷دقیقه به جانپناه جان پناه شادروان صدری نیا میرسیم و داخل حسابی شلوغ هست .. بوی نیمرو در فضا پیچیده و با سر و صدای دوستان فضای شادی را رقم زده است .. و لحظاتی را به استراحت و نوشیدن میگذرانیم

[image_sliders] [image_slider link=”full_url_link” source=”http://chakadclub.ir/wp-content/uploads/2018/01/445205915_51836.jpg”]ابتدای مسیر پیمایش[/image_slider] [image_slider link=”full_url_link” source=”http://chakadclub.ir/wp-content/uploads/2018/01/438718751_136007.jpg”]در مسیر جانپناه اول بزد[/image_slider] [image_slider link=”full_url_link” source=”http://chakadclub.ir/wp-content/uploads/2018/01/435502870_330020.jpg”]در مسیر جانپناه اول بزد[/image_slider] [image_slider link=”full_url_link” source=”http://chakadclub.ir/wp-content/uploads/2018/01/438715810_135565.jpg”]جانپناه اول قله بزد[/image_slider] [/image_sliders]

ساعت ۱۰/۴۰ به طرف خط الراس و قله رهسپاریم ..
یک شیب نسبتا تند را پیش رو داریم و به طرف خط الراس رهسپاریم ..
با افزایش ارتفاع کم کم از تعداد ارس ها کاسته می شد و گه گاه لکه های برف در شیب های رو به شمال دیده می شد. در دامنه جنوبی و جنوب غربی کوه خبری از درختان ارس نبود. از میان ابر های پراکنده در دور دست شبهی از قله ملکوه نیز دیده می شد. حالا شیب مسیر بیشتر شده وقطعا عز م و اراده گروه تقویت ..
بزودی گروهی را که دقایقی زودتر از ما حرکت کرده اند را میگیریم و جلو می افتیم .. یکی از رموز موفقیت در مسیر صعود ها حرکتی یکنواخت و با اهنگ ملایم است .. میبینم که گروه جلویی ما به کرات توقف میکنند و این روند صعود را کند میکند ..

[image_sliders] [image_slider link=”full_url_link” source=”http://chakadclub.ir/wp-content/uploads/2018/01/445419251_43569.jpg”]ابتدای شیب تند بعد جانپناه[/image_slider] [image_slider link=”full_url_link” source=”http://chakadclub.ir/wp-content/uploads/2018/01/439011091_166851.jpg”]شیب تند بعد جانپناه[/image_slider] [/image_sliders]

باد در نزدیکی قله دوباره شدت پیدا کرده ..اندک ابرهای شناور در آسمان بسرعت در گذرند و شاید می روند که در سرزمین دیگری ببارند.بادهامان چه بی غیرت و ابرهامان چه بی خیر و برکت شده اند.چیزی به پایان زمستان نمانده است .فقط سرمای خشک و سوزنده ای که لرزه بر جان می اندازند ..

یکی دو بار توقف میکنیم لباس زیاد کنیم .ولی چکاد هیچ گاه بر هیچ قله ای ، افتان و خیزان و با زانوانی لرزان پای بر قله ننهاده است .پشت به باد می کنیم و پیشانی بر دسته باتوم می نهیم و لحظاتی به استراحت می گذرانیم، نفس که چاق شد،سینه به سینه باد، با گام هائی محکم و استوار و پرتوان به طرف قله راه مینوردیم و در ساعت ۱۲/۲۰ دقیقه روی قله بزد دستها را به علامت موفقیت و همدلی به آسمان برده و ایزد منان را شاکریم ..
همگی صعود کرده اند و سرمست از شهد شیرین صعود عکسهایی به یادگار میگیرند …
برای ناهار به پناهگاه روی قله{ پناهگاه ژنده پیل }میرویم و تا ساعت ۱/۳۰ دقیقه اعلام استراحت میشود … و ساعت ۱۵/۵۰ دقیقه پای مینی بوس برنامه صعود به پایان میرسد و ساعت ۱۹/۲۰ هم مشهدیم .
تشکر از عقبدار محترم برنامه آقای الیاس وحیدی و آقای مرتضی عربی که عکس های زیبایی از این صعود گرفتند

[image_sliders] [image_slider link=”full_url_link” source=”http://chakadclub.ir/wp-content/uploads/2018/01/438340751_136680.jpg”]در مسیر قله بزد[/image_slider] [image_slider link=”full_url_link” source=”http://chakadclub.ir/wp-content/uploads/2018/01/445505168_43588.jpg”]در مسیر قله بزد[/image_slider] [image_slider link=”full_url_link” source=”http://chakadclub.ir/wp-content/uploads/2018/01/445414657_43468.jpg”]در مسیر قله بزد[/image_slider] [image_slider link=”full_url_link” source=”http://chakadclub.ir/wp-content/uploads/2018/01/438313916_221008.jpg”]در مسیر قله بزد[/image_slider] [image_slider link=”full_url_link” source=”http://chakadclub.ir/wp-content/uploads/2018/01/445516750_43146.jpg”]صعود به قله بزد[/image_slider] [/image_sliders]

 

اطلاعات و ترک مسیر از لینک رو برو قابل دسترس است.

https://www.ramblr.com/web/mymap/trip/405557/934679

[image_sliders] [image_slider link=”full_url_link” source=”http://chakadclub.ir/wp-content/uploads/2018/01/Capture.png”] کروکی مسیر [/image_slider] [/image_sliders]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا