برنامه های چندروزه

نیلکوه کوهی نیل رنگ

نیلکوه همانطور که از نامش پیداست کوهی نیل رنگ در انتهای رشته کوههای البرز واقع در شرق استان گلستان است

نیلکوه همانطور که از نامش پیداست کوهی نیل رنگ در انتهای رشته کوههای البرز واقع در شرق استان گلستان است

در مجاورت شهر گالیکش جدا ازجنبه ی زیبایی شناختی از منظر تاریخی نیز در چندین سند تاریخی نامبرده شده است در شاهنامه فردوسی آنجا که آرش میخواهد مرز های ایرا و توران را مشخص نماید اشاره به این دارد که آرش کمانگیر از نیلکوه( کوه نیل) تیر افکند ( مجاورت این کوه در نزدیکی توران یا ترکستان یا ترکمنستان کنونی دلیل بر آن میتواند باشد)پ

این کوه از آن جهت به این نام ،نامیده می شود که از فاصله دور به رنگ نیلی است و سیستانی ها این کوه را کوه رستم می نامند.

نیلکوه از زبان یک تراجیقی:

سیستانی ها به این کوه، کوه رستم می گویند.در ارتفاعات نیلکوه آثار تاریخی و سفالهای خشتی دیده شده است.

در نوک قله نیلکوه قبری قدیمی وجود دارد که از آن به عنوان انسانی درستکار و پاک یاد می شود و ریش سفیدان معتقدند که از نوادگان یکی از امامان معصوم می باشد. در اطراف این قبر قدیمی اثار تاریخی مانند کوزه و سفالهای خشتی دیده می شود که خود موید قدمت آن می باشد.و در ضمن اهالی محل آن را به اسم قبر امام می شناسند.

روستای تراجیق کاملا در دامنه نیلکوه قرار دارد که وقتی در روستا قرار داری نیلکوه بصورت کامل در مقابل شما قرار می گیرد.

برای صعود به قله نیلکوه از روستای تراجیق باید از تپه ای عبور کرد که در زبان محلی به ان تپه آخور (آبشخور) می گویند. بر روی این تپه غاری وجود دارد که معروف به غار رستم است که در حال حاضر بصورت مخفی می باشد. این تپه چشم انداز بسیار زیبایی دارد و بر بلندای تمام منطقه قرار گرفته است بصورتی که که شهرهای کلاله، گالیکش و حتی در روزهایی که هوا صاف باشد شهر گنبد کاووس و بخصوص میل قابوس بن وشمگیر این شهر از نمای دور دیده می شود. روستاهای اطراف و مخصوصا سد بزرگ گلستان هم مشخص است.این تپه محل بسیار زیبایی برای عاشقان طبیعت می باشد.بعد گذر از این تپه صعود به نیل کوه آغاز می شود. ارتفاع این تپه ۷۷۵ متر از سطح دریا می باشد.

نیلکوه با ارتفاع ۱۳۵۰ متر از سطح دریا در محدوده شهرستان گالیکش قرار گرفته است. جهت کوه شمال شرق،جنوب غرب می باشد.

هر هفته جمعه ها افراد و گروه های کوهنوردی بسیاری برای فتح نیلکوه اقدام می کنند که مردم خونگرم و مهمان نواز تراجیق از آنان میزبانی میکنند زیرا برای رسیدن به نقطه شروع صعود باید از وسط روستا عبور کنند.

play-sharp-fill

برای صعود به قله زیبای نیلکوه از روستای تراجیق را ههای عبوری مختلفی وجود دارد که اغلب گروه ها و افراد به دلیل آگاهی نداشتن از یک مسیر و آن هم مسیر تپه آخور است استفاده میکنند که دارای شیب نسبتا ملایمی می باشد ولی افراد محلی اغلب از مسیر های دو راهی مزار و یا منبع آب استفاده میکنند که مسیر هایی با شیب ملایمتری می باشد و چشم انداز بسیار زیباتری را دارا می باشد ولی هر سه مسیر به تپه آخور منتهی می شود.

از اول مسیر تپه آخور تا نوک قله نیلکوه شیب در ابتدا ملایم و بعد به مرور شیب تند تر می شود که بیشترین شیب را در نزدیکی قله و مرداب مشاهده می کنیم. در نوک قله نیلکوه مردابی وجود دارد که چشم انداز بسیار زیبا و خاصی را به نیلکوه بخشیده است که در چهار فصل سال دارای آب می باشد و در زمستان اغلب یخ می بندد. بعد از مرداب پس از طی مسافتی به چشمه نیلکوه می رسیم که اغلب فصول سال دارای آب می باشد ولی در فصل خشکسالی ممکن است چشمه هم خشک شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا