مقاله های آموزشی
موضوعات داغ

چیدن اصولی کوله کوهنوردی

می‌خواهیم با این جمله شروع کنیم که کوله­‌ چینی یک هنر است! در واقع قصدمان این است که از همان لحظه‌ای که شروع به خواندن این بلاگ کردید، با اهمیت این کار آشنا شوید و آن را جدی بگیرید. هرکسی با توجه به استفاده شخصی که دارد می‌تواند به بهترین شکل نحوه چیدن کوله‌ کوهنوردی خود را انجام دهد. در واقع این مسأله‌ای نیست که از کسی بخواهید برای شما انجام دهد، پس باید خودتان دست به کار شده و آن را یاد بگیرید. اما اگر تا به امروز از نحوه چیدن کوله کوهنوردی بی‌خبر بودید با شما هستیم تا پله به پله این مسیر را با هم قدم برداریم:

قبل از چیدن کوله‌ پشتی، اطلاعات خود را بررسی کنید.

ابتدا مشخص کنید که برنامه کوهنوردی شما یک روزه است یا چند روزه؟ با توجه به زمانی که برای برنامه نیاز دارید می‌توانید کوله‌ پشتی کوهنوردی مناسبی انتخاب کنید. اگر برنامه شما یک روزه است به کوله‌ پشتی با حجم کمتر نیاز دارید و بالعکس، اگر برنامه‌ای چند روزه در پیش دارید باید کوله بزرگ‌تری بردارید تا تمام لوازم مورد نیازتان را به همراه ببرید.

این طرز انتخاب و خرید کوله‌ ­پشتی کوهنوردی با حجم مناسب باعث می­‌شود افراد پُر‌ لوازم یا حتی کم لوازم، با دقت بیشتری تجهیزاتشان را انتخاب کنند. حتماً تجربه کرده­‌اید که هرچه کوله پشتی کوهنوردی بزرگ‌تر باشد، نا‌خودآگاه شما لوازم بیشتری به همراه می‌برید. اما کوهنوردان حرفه­‌ای می‌دانند حتی برداشتن یک لیتر بیشتر، ضمن سخت‌تر کردن حمل کوله‌ پشتی کوهنوردی، تعادل شما را نیز بر هم می‌زند که بسیار خطرناک است.

بررسی لوازم مورد نیاز کوهنوردی

پس از تعیین برنامه و انتخاب کوله‌ پشتی کوهنوردی باید یک لیست از لوازمی که نیاز دارید و باید به همراه داشته باشید تهیه کنید تا چیزی را از قلم نیندازید. به لوازمی که انتخاب می‌کنید توجه داشته باشید، زیرا اگر بخواهید هر وسیله‌ای را به همراه خود ببرید؛ وزن کوله‌ پشتی کوهنوردی را اضافه می‌کند و وقت بیشتری برای جمع کردن از شما می‌برد. حال که لوازم مورد نیازتان را با توجه به نوع و زمان برنامه انتخاب کرده‌اید؛ قبل از اینکه تمام لوازم خود را درون کوله‌پشتی قرار دهید، آن‌ها را جمع‌آوری کرده و روی یک سطح بنچینید. نکاتی وجود دارد که قبل از طریقه چیدن کوله کوهنوردی باید به آن توجه کنید:

استفاده از ظروف‌ شیشه‌ای ممنوع!

ظرف‌های شیشه‌ای بسیار سنگین هستند و اگر درون کوله‌ ­پشتی کوهنوردی شما شکسته شوند، فاجعه‌ای تاریخی را به ارمغان می‌آورند! پس محصولاتی مثل مربا، عسل یا خوراکی‌های مشابه را درون ظرف‌های پلاستیکی قرار دهید تا ریسک شکستن آن‌ها را به صفر نزدیک‌تر کنید.

کیسه زباله، یک راه‌حل کم هزینه

می‌دانیم که کوله‌ پشتی کوهنوردی شما حتماً دارای کاور باران است تا از رطوبت، آب یا گرد و خاک در امان بماند. اما یک راه‌حل ساده و کم‌هزینه را می‌خواهیم به شما معرفی کنیم که اگر آب راهی برای نفوذ به درون کوله‌پشتی پیدا کرد؛ لوازمتان همچنان در امان باشند. کیسه زباله!

می‌دانید که پلاستیک در مقابل نفوذ آب مقاومت می‌کند. کیسه زباله از این جهت که سایز بزرگی دارد و به آسانی می‌تواند لوازمتان را کاور کند، انتخاب مناسبی است. پس اگر احساس می‌کنید ریسک خیس شدن لوازمتان وجود دارد، از کیسه‌های پلاستیکی به عنوان لایه محافظی روی لوازمتان استفاده کنید. البته فراموش نکنید که اگر لوازم حساسی در کیفتان وجود دارد، بگ‌های ضد‌آب محافظی طراحی شده‌اند که امکان ورود آب به داخل آن را نزدیک به صفر می‌کنند و اطمینانی ۱۰۰% از حفاظت لوازم برای شما به وجود می‌آورند.

پک‌بندی رنگی برای شناسایی سریع‌تر

می‌دانید که وقتی کوله‌پشتی‌هایی با حجم بیشتر انتخاب می‌کنید، پیدا کردن لوازم درون آن مکافات بزرگی می‌شود! پس لوازمتان را در رنگ‌های مختلف پک‌بندی کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به لوازم مورد نیازتان دسترسی پیدا کنید. می‌توانید برای خود رمز‌گذاری کنید. برای مثال مواد غذایی ممکن است در کنار هم قرار داشته‌باشند اما شما می‌دانید که پک سبز مربوط به صبحانه یا میان وعده شماست و رنگ قرمز برای ناهار است پس بدون هیچ دغدغه‌ای پک وعده غذایی مورد نظر را بر می‌دارید.

کیسه‌های فشرده سازی

می‌توانید لباس‌های خود را درون کیسه‌های فشرده‌سازی قرار دهید و با بستن بند‌های آن می‌بینید که جای بسیار کم‌تری را اشغال می‌کند. این اتفاق موجب ایجاد فضای آزاد بیشتری در کوله‌ پشتی کوهنوردی شما می‌شود. اما هشدار می‌دهیم که مراقب باشید، زیرا حضور لباس‌هایتان در این کیسه‌های فشرده‌سازی، آن‌ها را گرد و کوچک کرده است و اگر مراقب نباشید به سادگی قِل خورده و از دستتان می رود. یکی از کوهنوردان خوب کشورمان خاطره جذابش را در تجربه با این کیسه‌های فشرده سازی در اختیار ما گذاشت. ایشان با یاد‌آوری این خاطره لبخندی زد و گفت: “در یک برنامه‌ی صعود نیاز به کاپشن پَر داشتم پس آن را از کیسه فشرده‌سازی بیرون آوردم و خواستم درب کوله‌ پشتی کوهنوردی خود را ببندم که کاپشن پَر مثل یک توپ کوچک و سبک در مقابل چشمانمان قِل خورد و سقوط کرد”. پس شما مراقب باشید که از اتفاقات مشابه جلوگیری کنید. البته کوهنورد قصه ما انقدر خوش‌شانس بود که دوستانش در راه برگشت کاپشن او را پیدا کردند و به دستش رساندند اما شاید شما تا این حد خوش‌شانس نباشید! پس حتماً احتیاط کنید.

۳ نکته طلایی در طریقه چیدن کوله کوهنوردی

قبل از اینکه حتی به نحوه چیدن کوله پشتی کوهنوردی خود فکر کنید، باید بدانید نکاتی وجود دارند که توجه به آن‌ها در حین کار می‌‎تواند نتیجه‌ای درخشان به عمل آورد. این نکات در مورد طریقه چیدن کوله کوهنوردی را با هم بررسی می‌کنیم:

۱_ نقش تعادل

حضور تعادل در همه جا از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. حتی بدن انسان نیز دارای تعادل است که به آن نقطه‌ی ثقل می گویند. تمام تلاش ما برای نحوه چیدن کوله کوهنوردی به شکل درست، حفظ این نقطه و ایجاد تعادل در بدن انسان است. اما تعادل در کوله‌پشتی که رابطه مستقیمی با مرکز ثقل بدن دارد؛ به طریقه چیدن کوله کوهنوردی و نکات مرتبط با آن بستگی دارد:

در ادامه برای شما توضیح می‌دهیم که چگونه لوازمتان را بر اساس وزنشان می‌توانید تقسیم‌بندی کنید و آن را به گونه‌ای در کوله‌ پشتی کوهنوردی خود جای دهید که تعادل را برای شما به وجود آورد. وقتی لوازم سنگین را در امتداد ستون فقرات قرار دهید کشش شانه‌ها را کاهش می‌دهد و به تعادل شما کمک شایانی می‌کند. متعادل نگه‌داشتن کوله‌پشتی در نقطه ثقل بدن باعث مانور بهتر شما حین کوهنوردی خواهد شد.

۲_ دسترسی به لوازم، مهم ترین مسئله در طریقه چیدن کوله کوهنوردی

اولین قدم برای درست‌ترین نحوه چیدن کوله کوهنوردی این است که پس از چیدن لوازم روی یک سطح و شروع چیدمان وسایل درون کوله پشتی، دسترسی آن‌ها را مشخص کنید. یعنی باید لوازم و تجهیزاتتان را بر اساس نیاز و ارجحیت آن‌ها به دسته‌های مختلف تقسیم کنید. جای‌گذاری لوازمتان علاوه بر وزنشان، بر اساس نوع دسترسی می‌تواند متفاوت باشد. در ادامه برای شما جای‌گذاری آن‌ها را کاملاً توضیح می‌دهیم.

۳_ فشرده‌سازی وسایل، عملی زیرکانه در نحوه چیدن کوله

فشرده‌سازی در نحوه چیدن کوله‌ پشتی کوهنوردی می‌تواند فضا‌های بیشتری برایتان به وجود آورد تا تمام لوازمتان را در آن جای دهید. برای این کار می‌توانید از کیسه‌های فشرده‌‍سازی بهره بگیرید یا با روش‌هایی ساده و سنتی از این کار را انجام دهید. برای مثال می‌توانید پوشاک را به صورت لوله شده درون کوله‌ پشتی قرار دهید تا جای کمتری را اشغال کند یا در فواصل بین تجهیزات و لوازم درون کوله‌پشتی، آن‌ها را قرار دهید تا هم منافذ خالی آن پر شود و هم جای کمتری اشغال کند. البته هنگام این کار، تعیین دسترسی پوشاک را فراموش نکنید!

نحوه چیدن کوله‌ پشتی کوهنوردی

اینجا است که به قسمت لذت‌بخش چیدن وسایل کوله پشتی می‌رسیم!

می‌دانیم که بلاگ‌های زیادی از طریقه چیدن کوله کوهنوردی را تا به امروز زیاد دیده‌اید. اما هیچ کدام آن قدر که باید شما را  قانع نکرده که به این باور برسید که این بار دیگر کوله پشتی خود را عالی می‌چینید. خوب قبل از شروع به شما یاد آور می‌شویم که کوله‌ چینی یک هنر است و با تمرین و استمرار می‌توانید در آن استاد شوید. برای شروع می‌خواهیم کوله‌ پشتی کوهنوردی را به ۴ قسمت تقسیم کنیم:

۱_ کیسه خواب کوهنوردی

بخش اول برای بسیاری افراد کاملاً مشخص است. در انتهای کوله‌ پشتی معمولاً کیسه‌ خواب کوهنوردی قرار می‌گیرد و می‌بینید که حتی در بسیاری از کوله‌پشتی‌ها جای مخصوص برای کیسه‌ خواب در انتهای آن در نظر گرفته شده است. پوشاکی که از دومین روز به بعد برای پوشیدن مد نظر قرار می‌دهید یا کلاً لوازمی که در طول روز اول مورد استفاده قرار نمی‌گیرد مثل کفش کوه، چاد کوهنوردیر، زیر انداز، کیسه خواب کوهنوردی یا… را نیز می‌توانید در انتهای کوله پشتی و در کنار کیسه‌ خواب  قرار دهید.

۲_ لوازم سنگین

این قسمت در امتداد ستون فقرات قرار دارد، زیرا سنگین‌ترین قسمت باید نزدیک به بدن باشد. وقتی لوازم سنگین رو نزدیک بدن خود قرار دهید، کشش خارجی آن از سمت شانه‌ها به طرز خارق‌العاده‌ای کاهش پیدا می‌کند. برای مثال ظرف‌های غدا، آب، ابزار یا قوطی‌های کنسرو که سنگین هستند، بهتر است حتماً در قسمت راستای ستون فقرات بالای استخوان لگن قرار گیرد.

۳_ لوازم سبک

لوازم سبک را می‌توانید در قسمت بیرونی کوله کوهنوردی قرار دارید. همان طور که در تصویر می‌بینید جای‌گذاری این لوازم در این قسمت موجب حفظ تعادل خواهد شد.

۴_ لوازم ضروری

این دسته از لوازم به اندازه‌ای مهم هستند که حتماً باید سریع‌ترین دسترسی را به آن‌ها داشته باشید. زیرا ممکن است در یک ثانیه به آن نیاز مبرم پیدا کنید. برای مثال بادگیر، گتر یا کاپشنی که برای احساس سرما در میانه راه در نظر گرفته‌اید را در بالای کوله کوهنوردی بگذارید تا در وسط راه مجبور به ریختن محتویات کوله‌ پشتی به بیرون نشوید. یا فرض کنید که با یک باران ناگهانی و شدید رو به رو شدید، در حالی که پانچو شما ته کوله‌ پشتی قرار دارد! قطعاً هیچ کس نمی‌خواهد در آن لحظه به جای شما باشد!

لوازمی با استفاده احتمالی!

تجهیزاتی که حین کوهنوردی گاهی مورد استفاده شما قرار می‌گیرند و برای این باید دسترسی خوبی به آن‌ها داشته باشید. پس در طریقه چیدن کوله کوهنوردی این لوازم اعم از ضد‌آفتاب، عینک آفتابی، چراغ پیشانی، نقشه، موبایل، دوربین، جی پی اس و … در جیب‌های اطراف، کمربند یا مغز کوله‌ کوهنوردی قرار می‌گیرند.

با مغز کوله‌ پشتی آشنایی ندارید؟ به قسمت بالای کوله‌پشتی مغز آن می گوییم. این کیف کوچک که روی کوله پشتی قرار می‌گیرد در نحوه چیدن کوله کوهنوردی نقش مهمی داشته و می‌توانید به عنوان جایگاهی برای لوازم ضروری از آن استفاده کنید. در نمونه‌هایی می‌توانید ببینید که مغز کوله‌ کوهنوردی قابلیت جدا‌سازی دارد و از آن به عنوان کوله حمله یا کوله‌ پشتی صعود استفاده می‌کنند که فقط به شما اجازه حمل ضروری‌ترین لوازمتان را می‌دهد. فراموش نکنید حتماً چند اسنک درون جیب‌های کمربند کوله‌ کوهنوردی خود بگذارید! آن ها می‌توانند انرژی شما را در طول فعالیت حفظ کنند.

کوله‌ پشتی کوهنوردیِ خطرناک!

تیتر عجیبی است؛ نه؟ خصوصاً برای کوله‌ پشتی کوهنوردی که دوست شما محسوب می‌شود. کوله‌ کوهنوردی به شما کمک می‌کند تمام لوازم زندگی که برای مدت مشخصی نیاز دارید را حمل کنید. دوستی که همیشه پشت شماست! اما این دوست پشتیبان می‌تواند خطرناک هم باشد. برای شروع، انتخاب و خرید کوله‌ پشتی مناسب و استاندارد از اهمیت بالایی برخوردار است پس باید در انتخاب کوله کوهنوردی دقت زیادی داشته باشید. علاوه بر آن اگر علم درستی نسبت به نحوه چیدن کوله کوهنوردی نداشته باشید؛ با تقسیم نا‌درست وزن کوله پشتی، ممکن است صدمات جبران نا‌پذیری به خود وارد کنید. علاوه بر انتخاب یک محصول استاندارد و نحوه چیدن کوله‌ پشتی به صورت صحیح، باید بند‌های کوله‌پشتی نیز صحیح بسته شود تا به درستی روی بدن شما قرار گیرد و وزن کوله پشتی به درستی بین شانه، لگن و کمر پخش شود.

اجازه بدهید دید علمی‌تری نسبت به این قضیه برای شما باز کنیم. اگر طریقه چیدن کوله کوهنوردی به طرز صحیحی صورت نپذیرد؛ مرکز ثقل بدن دچار اختلال می‌شود. در طی این فرآیند فرد تحت تأثیر نیرو به عقب و جلو خم می‌شود و دیگر مرکز ثقل بدن تأثیرش را از دست داده و شخص از حالت تعادل و ایستایی خارج می‌شود. در چنین شرایطی است که بدن سعی می‌کند که به حالتی پایدار برسد و از افتادن شما جلوگیری کند. اما مجبور است این کار را در حالتی انجام دهد که کوله‌ کوهنوردی در حال فشار آوردن به ستون فقرات شماست و نتیجه ی این کار، آسیب‌‎دیدگی کمر و ستون فقرات خواهد بود. ضمن اینکه گام‌برداری صحیح شما را نیز زیر سوال می‌برد.

حال که این مبحث را باز کردیم، جا دارد به یک نکته مهم اشاره کنیم. اگر در مسیر‌های کوهنوردیتان راه‌های خاکی و صعب‌العبور به چشم می‌خورد؛ پیشنهاد می‌کنیم کوله‌ کوهنوردی خود را به گونه‌ای ببندید که وزن بیشتر به سمت پایین کوله‌پشتی باشد. این کار به پایین آوردن مرکز ثقل و ایجاد ثبات بیشتر شما در طول مسیر کمک خواهد کرد. معمولاً آقایان مرکز ثقل بالاتری نسبت به بانوان دارند اما این مسأله می‌تواند برای فردی تا فرد دیگر متفاوت باشد. پس قرار دادن وسایل سنگین را در جاهای مختلف کوله پشتی را امتحان کنید تا آن نقطه‌ای که برای شما مناسب‌تر است، مشخص گردد. اما به این نکته توجه داشته باشید که نقطه تعادل باید درست در وسط کوله باشد به این ترتیب کوله‌پشتی روی شانه و کتف شما کج نخواهد شد.

طریقه چیدن کوله کوهنوردی در فصول مختلف سال به چه صورت است؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، نحوه چیدن کوله‌ پشتی کوهنوردی یکی از شاخصه‌های تضمین سلامت در حین صعود‌های کوهنوردی است. اما این اهمیت در فصول سرد سال یا در روز‌هایی که پیش‌بینی هوا نا‌مساعد اعلام می‌شود، بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. گاهی در کوهستان هوا به سرعت دچار افت دما می‌شود. در این شرایط دسترسی شما به پوشاک گرم از اهمیت بالایی برخوردار خواهد شد زیرا ممکن است چند لحظه تعلّل شما را دچار هیپوترمی کند و زندگیتان به خطر بیافتد. همین اتفاق برای ابزار مورد نیازتان نیز خواهد افتاد. کوهستان پر از اتفاقات پیش‌بینی نشده است و شما هستید و یک کوله‌پشتی از لوازم و تجهیزات! اما اگر نتوانید دسترسی به موقعی به لوازم مورد نیازتان داشته باشید حضور آن‌ها برایتان بی‌فایده خواهد بود. پس با توجه به اینکه لوازم مورد نیاز در هر فصلی منحصر بفرد خواهد بود و اولویت‌بندی متفاوتی دارند؛ حتماً در زمان کوله‌ چینی به فصل و شرایط اقلیمی توجه ویژه‌ای کنید. امیدوارم اهمیت دسترسی سریع به آب و اهمیت نوشیدن آن را در این بین از یاد نبرید!

نکته دیگری که نحوه چیدن کوله پشتی کوهنوردی را در فصل‌های بهار و زمستان بسیار قابل توجه می‌کند، بارش‌های ناگهانی در کوهستان است پس باید لوازمتان را به گونه‌ای بچینید که احتمال خیس‌شدن آن‌ها را به صفر نزدیک کنید و یا برای آن به فکر راه چاره‌ای باشید. برای مثال درای‌بگ‌های سی‌تو‌سامیت انتخابی عالی برای این شرایط هستند که لوازم حساستان را از نفوذ هر‌گونه رطوبت حفظ می‌کنند. البته شما کاور باران کوله‌پشتی‌تان را هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنید اما حضور یک کیسه ضد‌آب می‌تواند مهری بر تضمین حفاظت از لوازمتان باشد.

فوت آخر کوزه‌گری در نحوه چیدن کوله کوهنوردی

در پایان این بلاگ می‌خواهیم فوت‌های آخر نحوه چیدن کوله پشتی کوهنوردی را برای شما بازگو کنیم که کوهنوردان حرفه‌ای با سال‌ها تجربه به آن دست پیدا کرده‌اند و دانستن این موضوعات می‌تواند طریقه چیدن کوله کوهنوردی را صحیح‌تر و استفاده از کوله‌ کوهنوردی را برایتان لذت‌بخش‌تر کند. این نتیجه گیری‌ها را با هم بررسی کنیم:

  • برای شروع به این نکته اشاره کنیم که اولین راه برای تشخیص اینکه طریقه چیدن کوله کوهنوردی به طرز مناسبی انجام شده، گذاشتن آن بر روی زمین است. بله، به همین سادگی! کافی است آن را بر روی زمین بگذارید و به میزان تعادل آن دقت کنید. اگر روی زمین صاف ایستاد، به خودتان تبریک بگویید! شما طریقه چیدن کوله کوهنوردی خود را بی‌نقصی انجام داده‌اید که تعادل در آن کاملاً رعایت شده است. پس قطعاً کمرتان نیز از شما متشکر خواهد بود، زیرا فشار زیادی به آن وارد نمی‌شود. اما اگر تعادل نداشت و افتاد حتماً در نحوه چیدن کوله کوهنوردی خود تجدید نظر کنید.
  • به اطراف کوله‌ کوهنوردی ضربه بزنید. اگر حرکت کرد و پایین رفت یعنی فضا هایی خالی وجود دارد که می توانید آن ها را با پوشاک پُر کنید. برای اطمینان از فشرده‌سازی کامل کوله پشتی کافی است بالای لوازم را به داخل فشار دهید. اما اگر فشار شما نتیجه ای نداشت و لوازمتان حرکت نکردند، نشان می‌دهد فشرده‌سازی و طریقه چیدن کوله کوهنوردی عالی انجام شده است.
  • وقتی از فشرده‌سازی کوله‌پشتی خود اطمینان حاصل کردید درب کوله کوهنوردی خود را ببندید و بند‌ها رو محکم کنید. تنظیم بند‌های کوله‌ پشتی کوهنوردی از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا موجب انتقال صحیح وزن بار کوله به بدن شما می‌شود. اطمینان حاصل کنید بند‌های درب کوله پشتی که به آن مغز کوله‌پشتی می‌گوییم نیز محکم بسته شده، زیرا مغز کوله پشتی باید محکم سر جای خود قرار بگیرد. جالب است بدانید که شل بودن درب کوله‌پشتی باعث حرکت کردن آن و در نتیجه بر هم زدن تعادل شما خواهد شد.
  • قبل از برنامه حتماً در خانه کوله‌پشتی خود را بر روی دوش بگذارید و بند‌های آن را ببندید. تا از راحتی خود در طول مسیر اطمینان پیدا کنید. پس بعد از چیدن کوله پشتی کوهنوردی سراغ بستن بند‌های آن بروید؛ اما فراموش نکنید هرچه محکم‌تر، بهتر!

در آخر باید اشاره کنیم که سلامتی بدن شما ارزشمند‌ترین چیزی است که در این دنیا صاحب آن هستید. پس قدر این گهر گران‌قدر را بدانید و از آن محافظت کنید. نحوه چیدن کوله کوهنوردی به شکل صحیح موجب جلوگیری از آسیب به کمر و ستون فقرات شما می‌شود. این مبحث را جدی بگیرید و مانند یک کوهنورد حرفه‌ای فعالیت کنید!

منبع: سیاه کمان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا