مقاله های آموزشی

اصول برپا کردن چادر در طبیعت

در برخی برنامه های طبیعتگردی یا کوهنوردی چندروزه شاید شما مجبور به استفاده از چادر و کمپ زدن در طبیعت باشید برای ابنکه محیطی راحت و ایمن تر را برای استراحت فراهم کنید و طبیعتاً باید شیوه استفاده درست از چادر و نحوه استقرار آن را نیز فرا بگیرید.

محل برپایی چادر : جاهابی برای برپایی چادر به لحاظ ایمنی و آسودگی اهمیت بسزایی دارد . مسیر باد ، توجه به نور آفتاب ، صاف بودن و خشک بودن زیر چادر ، فاصله نسبت به سایر چادرها ، اشراف نسبت به منطقه ، دسترسی به آب و در معرض دید بودن از عواملی است که نبایستی نادیده گرفته شود.

🅾️ ایمنی : آرامشی که در چادر حاکم خواهد بود از امنیت حاکم بر کمپ به دست می آید . دوری از رودخانه ، دوری از محل ریزش سنگ ، دوری از شکاف ها ، دوری از مسیر عبور وسایل نقلیه و دوری از محل نگهداری حیوانات و آغل گوسفندان اهمیت بسزایی دارد چادر زدن در محل نگهداری حیوانات می تواند باعث شود که حشراتی همچون کنه در طول برپایی چادر در لوازم و یا کیسه خواب شما وارد شده و دیگر شما نتوانید از آنها براحتی و یا برای همیشه استفاده کنید.

🅾️ تناسب و رنگ : تناسب و رنگ چادر نسبت به افراد و طبیعت می تواند یکی از اصول دیگر باشد . ضد آب و ضد بخار بودن آن و ….

🅾️ نظم : شاید این اصل بایستی در اولین اولویت قرار می گرفت . چیدمان داخل و خارج چادر و قرار گرفتن هر چیزی در جای خود یکی از نکات اساسی است. تعیین وسایل مورد نیاز در چادر و قرار دادن وسایل اضافی در کوله پشتی ، پرهیز از وسایل تیز و برنده و آتش زا ، اطمینان از محل ظروف مواد ریختنی ، در دسترس بودن وسایل ضروری و معین بودن وسایل مشترک ضروری است.

🅾️ بستن بندهای چادر که بصورت ضربدری است.

🅾️ بررسی چادر قبل از اجرای برنامه : از سلامت چادر و کاستی های آن قبل از اجرای برنامه اطمینان حاصل کنید پارگی های احتمالی و کاستی لوازمی مانند دیرک و میخ ها و همچنین آشنایی با برپایی چادر و قلق های آن اهمیت دارد.

🅾️ اصل ارتشی : به یک اصل ارتشی اشاره دارد که اگر ۱۰ دقیقه برای استراحت وقت دارید ۹ دقیقه آن را صرف استقرار مناسب کنید یعنی تا جایی که ممکن است وقت کافی صرف محل استراحت بنمایید این اصل آسودگی بعد از برپایی چادر را به همراه خواهد داشت .

🅾️ نظافت : مدیریت کردن زباله ها ، پاکیزگی بدن ، پاکی ظروف ، دقت در استفاده از آب آشامیدنی به لحاظ سلامت ، دقت در استفاده از کنسرو ها و تعبیه سرویس بهداشتی موقت صحرایی دور از چادر از اصولی است که حتما بایستی رعایت گردد .
🅾️ و اما….

مهمترین بخش استقرار در کمپ می تواند هم چادری شما باشد . تقسیم کار، صبوری ، تقسیم ابزار مورد نیاز قبل از اجرای برنامه، حفظ آرامش و تقسیم فضای چادر ازمواردی است که بایستی حتما لحاظ گردد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا