اخبار کوهنوردی جهانتاریخ کوهنوردی

محمدعلی سدپارا؛ فرزند قراقروم

“محمد علی سدپارا”، کوهنوردی با قدرت و مصمم، مرد خانواده و یک باربر ارتفاعات بالا:
“برای اینکه کوهنوردی با تجربه و حرفه ای شوید،باید شور و عشق کوهستان در وجودتان جاری باشد.”

“محمد علی” در روستای “سدپارا” در نزدیکی شهر اسکاردو در شرق پاکستان بدنیا آمد.

محمدعلی سدپارا زمانی در مطبوعات جهانی مطرح شد که به همراه “آلکس تکسیکون” اسپانیایی و سیمونه مورو کوهنورد ایتالیایی در زمستان ۲۰۱۶اولین صعود زمستانه قله نانگاپاربات را عملی کردند.

کوهنوردان اسپانیایی و ایتالیایی پس از صعود گفتند که بدون “محمد علی سدپارا” صعودمان به قله نانگاپاربات غیر ممکن بود و پس از این صعود “علی سدپارا” در پاکستان کاملا شناخته شد.

🔹محمد علی سدپارا در سال ۹۸به دعوت بنیاد نیکوکاری “حرکت انسانی” با مرکزیتش در دانمارک و آقای امین دهقان به ایران دعوت شد و در مشهد به آرزویش زیارت حضرت امام رضا (ع) رسید و تجربیاتش را در مراسمی که توسط هیات کوهنوردی خراسان رضوی ترتیب داده شده بود در اختیار همگان گذاشت.

محمدعلی سدپارا یک جنتلمن واقعی‌ است، کوهنوردی که هیچ کسی جز تعریف از او نمی‌گوید، زنان کوهنوردی که با او کار کردند او را دلسوزترین و امن‌ترین انسان درون کوه می‌دانند، بسیاری به او لقب عمو داده اند، این اسطوره پاکستانی به واسطه شیعه بودنش سال گذشته در سفری با خانواده‌اش از ایران دیدن کرد و به مشهد هم رفت. در کشور ایران او طرفدران زیادی دارد نه فقط به واسطه شیعه بودنش که به دلیل منش او و همینطور کارنامه پر افتخار کوهنوردی او، صعود‌های شاخص او عبارتند از:
گاشربروم ۲ – ۲۰۰۶
اسپانتیک – ۲۰۰۶
نانگاپاربات – ۲۰۰۸
موزتاق آتا – ۲۰۰۸
گاشربروم ۱ – ۲۰۱۰
نانگاپاربات – اولین صعود زمستانی این کوه – ۲۰۱۶
برودپیک – ۲۰۱۷
نانگاپاربات – اولین صعود پاییزه این کوه – ۲۰۱۷
پوموری – اولین صعود زمستانی این کوه – ۲۰۱۷
کی۲ – ۲۰۱۸
لوتسه – ۲۰۱۹
ماکالو – ۲۰۱۹
ماناسلو – ۲۰۱۹
و احتمالا کی۲ – صعود زمستانی – ۲۰۲۱
او در کشور خودش پاکستان یک اسطوره است، سال ۲۰۱۸ در عملیات جستجوی دانیل ناردی و تام بالارد در زمستان نانگاپاربات نقش کلیدی داشت. او چند روز قبل در کمپ اصلی k2 تولد ۴۵ سالگی‌اش را جشن گرفت.

حال پس از گذشت بیش از ۳ روز پس از تلاش برای صعود زمستانی قله K2 خبری از او و دو همنورد باتجربه اش نیست!

اینکه درارتفاعات بالا چه اتفاقی برای سه کوهنورد با تجربه و حرفه ای رخ داد نامشخص است.
آیا آنها موفق به صعود به قلهk2 شدند و در بازگشت دچار حادثه ای شده اند؟ و شاید طوفان شدید ،خستگی مفرط و یا شکستگی توده یخ آنها را زمینگیر کرده است.
امر مشخص اینست که بیش از ۷۲ ساعت از کوهنوردان اطلاعی در دست نیست و با چندین پرواز هلی کوپترهای ارتشی به ارتفاعات بالا آثاری از آنها دیده نشده است.

متاسفانه سه روز مفقودی در سرمای فریز کننده زمستان در منطقه مرگ شانس زنده ماندن را برای سه کوهنورد از بین برده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا