برنامه های طبیعتگردیکوه های ایران

پیمایش جنگل ابر شاهرود

جنگل ابر کجاست؟

جنگل ابر یکی از جاهای دیدنی شاهرود با گونه‌های گیاهی و جانوری نادر، قسمتی از قدیمی‌ترین و زیباترین بخش جنگل های هیرکانی است. این جنگل یکی از زیباترین و محبوب‌ترین مناطق گردشگری شهرستان شاهرود است.

این جنگل با ۳۵ هزار هکتار وسعت در ادامه جنگل‌های سرسبز شمال قرار گرفته و چون در اکثر مواقع فضای اطراف آن را اقیانوسی از ابر فرا گرفته، به این نام معروف شده است. در این جنگل، ابرها آنقدر به درختان نزدیکند که به نظر می‌رسد جنگل سوار ابرها شده است و می‌توان در میان ابرها گشت و گذار کرد. به باور بسیاری از گردشگران، جنگل ابر یکی از زیباترین جاهای دیدنی ایران است.

قدمت این جنگل به دوران جنگل‌های هیرکانی برمی‌گردد که متعلق به بقایای دوره سوم زمین‌شناسی هستند. قرارگیری جنگل ابر در میان دو اقلیم خشک و نیمه‌خشک، و مرطوب و نیمه‌مرطوب باعث ایجاد تنوع گیاهی و جانوری شگفت‌انگیزی در این منطقه شده است.

از درختان موجود در این جنگل، از جاهای دیدنی ایران می‌توان به درختهای بلوط، افرا، شیردار، توسکا، آزاد و داغداغان اشاره کرد و از میان گیاهان مرتعی هم، می‌توان گونه‌های کلاه‌میرحسن، چوبک، اسپرس، دم‌روباهی، آویشن و شبدر را نام برد.

تاریخچه جنگل ابر

تنوع گونه‌های حیوانی ابر هم در نوع خود جالب است؛ حیواناتی مثل اسب، خرس قهوه‌ای، گرگ، پلنگ، خوک وحشی، شغال، روباه، خرگوش، شوکا و بز در این جنگل دیده می‌شوند. پرندگان جنگل هم از قافله گوناگونی جا نمانده‌اند و پرندگانی مثل کبک، کبوتر جنگلی، بلدرچین، عقاب جنگلی، کرکس، شاهین، فاخته و قرقاول در آنجا خانه دارند.

جنگل ابر محلی مناسب برای تفریح، کوهنوردی، دوچرخه سواری در جنگل، کمپینگ و اطراق شبانه است. فرقی نمی‌کند تصمیم بگیرید چند ساعت را در جنگل ابر شاهرود سپری کنید یا شب را آنجا بمانید؛ در هر صورت، جنگل ابر جاذبه‌هایی برای شگفت‌زده کردن شما در دل خود دارد. این جنگل زیبا می‌تواند مقصدی مناسب برای عکاس‌ها و عاشقان طبیعت باشد که می‌خواهند تکه‌ای از این طبیعت منحصربه‌فرد را در قاب دوربین خود ثبت کنند.

چرا به جنگل ابر برویم؟

این جنگل گزینه مناسبی برای سفر به همراه دوستان، سفر با خانواده و همچین سفر به همراه تورهای گردشگری است. اقامت شبانه در جنگل ابر شاهرود به همراه دوستان و خانواده می‌تواند یکی از لذت‌بخش‌ترین سفرهای شبانه شما باشد؛ چرا که بسته به فصلی که در این جنگل می‌مانید، می‌توانید انتظار آسمانی پرستاره، آسمانی ابری و حتی آسمانی بارانی را داشته باشید!

بهترین زمان برای طبیعت گردی و گشت‌وگذار در این جنگل زیبا، اواخر فروردین ماه تا اواسط مهر ماه است. درواقع می‌توان گفت ابر در تمام فصول سال دیدنی است؛ ولی برای بازدید از آن در ایام سرد سال، باید تجهیزات کامل و لباس گرم به همراه داشت. برای مشاهده اقیانوسی ابری که این جنگل را در دل خود فرا می‌گیرد، باید روزی به جنگل بروید که هوای شیرین‌آباد ابری یا بارانی و هوای شاهرود آفتابی باشد. پس برای داشتن چشم‌اندازی زیباتر به هنگام اقامت در جنگل ابر، چک کردن آب‌وهوا را فراموش نکنید! چراکه این منطقه هم مثل ماسال شرایط جوی خاصی دارد که روی سفر شما تاثیر خواهد گذاشت.

در ضمن اگر می‌خواهید در روزهای تعطیل به گشت و گذار در این جنگل بپردازید، باید طوری برنامه‌ریزی کنید که صبح زود به جنگل برسید تا محل مناسبی برای چادر زدن پیدا کنید.

همیشه به یاد داشته باشید که ابرها خبر نمی‌کنند؛ پس اگر می‌خواهید لذت فراگرفته شدن توسط اقیانوسی از ابر را تجربه کنید، قبل از حرکت به سمت جنگل ابر ، آب و هوا را چک کنید. قبل از حرکت به سمت جنگل برنامه‌های خود را طوری تنظیم کنید که در روشنایی هوا به جنگل رسیده و مستقر شوید. این جنگل از دیدنی‌های شاهرود یکی از مناطق بکر ایران است و همانطور که می‌دانید، حیوانات وحشی از عناصر جدایی‌ناپذیر مناطق بکر هستند. پس تا جای امکان در محلی مستقر شوید که افراد دیگر هم به شما نزدیک باشند و در صورت لزوم، بتوانید از آنها کمک بگیرید. فراموش نکنید که نظرات و تجربیات خود از سفر به این جنگل زیبا را با ما به اشتراک بگذارید.

برای ثبت نام در برنامه پیمایش جنگل ابر که در اواسط خرداد ماه ۱۴۰۰ توسط باشگاه کوهنوردی چکاد برگزار میشود. از طریق پرتال باشگاه اقدام کنید.

نام برنامه: پیمایش جنگل ابر
سرپرست: آقای مصطفی رحمانی

تاریخ: ۱۳ الی ۱۶ خرداد۱۴۰۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا