تاریخ کوهنوردی
موضوعات داغ

راز اولین فاتح اورست! / مالوری یا هیلاری!؟

جورج هربرت مالوری کوهنورد، ماجراجو و کاوشگر مشهور انگلیسی زاده ی ۱۸۸۶میلادی بود. وی اولین انسانی بود که برای فتح اورست تلاش کرد.

اولین فاتح اورست کیست؟

همه جا اولین صعودکننده ها را ادموند هیلاری و تنزینگ نورگی میشناسند. اما تقریبا سی سال پیش از این صعود مالوری و ایروین برای آخرین بار بسیار نزدیک به قله دیده شده بودند. در حدود ۱ بعد از ظهر ۸ ژوئن ۱۹۲۴ جرج مالوری و اندرو ایروین تنها چند صد متر زیر قله در مسیر شمال شرقی به صورت نقطه های کوچک از دوردست تشخیص داده شدند و سپس ابر آنها را در بر گرفت. ایروین هیچ گاه پیدا نشد اما جسد یخزده مالوری نهایتا در ۱۹۹۹ پیدا شد.

داستان بی پایان آنها را باید بزرگترین رمز و راز دنیای کوهنوردی دانست. آیا آنها توانسته بودند به این کوه صعود کنند..آنها ۲۹ سال قبل از هیلاری و نورگی…زمانی که پیکر مالوری به شکل کامل یافت شد، یک چیز به همراه نداشت و آنهم تصویر همسرش بود که قول داده بود در قله به یادگار باقی بگذارد. این و یک دوربین کداک که توسط دو کوهنورد حمل میشد گم شده باقی ماند، همانطور که هنوز اثری از ایروین هم یافت نشده است.

نفر سمت راست: جرج مالوری/سمت راست: اندرو ایروین

تیم ۱۹۲۴

اعضای تیم ۱۹۲۴ به شرح زیر بوده اند:

  • جرج مالوری : یک معلم مدرسه و امدادگر ارتشی سابق و کوهنورد حرفه ای. او تنها فردی بود که در سه تلاش انگلیسی ها در سالهای ۱۹۲۰ در اورست شرکت داشت.
  • اندرو ایروین : آماده و جوان، ایروین یک قایقران قوی و مهندس با استعداد، اما بسیار جوان و در سن ۲۲ سالگی، او جوانترین و کم تجربه ترین کوهنورد در اکسپیدشن ۱۹۲۴ بود.
  • نوئل اودل : با تجربه زیاد، اودل یک همنورد منطقی تر بود، اما در عوض پشتیبانی مالوری و ایروین را در آخرین تلاش به عهده گرفت.(وی تا سال ۱۹۸۷ عمر کرد.)
  • ادوارد نورتون : سرپرست برنامه، وی تا ارتفاع ۸۵۷۰ متر صعود کرد.
  • هوارد سومرال : جراح و کوهنورد، وی در تلاش برای قله سرمازده شد.
  • جئوفری بروس : او قبل از این برنامه هیچ کوهی را صعود نکرده بود، اما تا ۸۳۰۰ متری صعود کرد.

https://www.instagram.com/chakadclub

اکسپدیشن های پیشین

جرج مالوری پیش از این برنامه در دو اکسپدیشن دیگر نیز شرکت کرده بود. وی برای اولین بار در سال ۱۹۲۱ به همراه تیم بریتانیا به این منطقه سفر کرده بود. هدف این برنامه شناسایی منطقه و تهیه نقشه و جزییات بود. او احتمالا اولین اروپایی است که از کم غربی در پای لوتسه فیس دیدن کرده است.

مالوری در سال ۱۹۲۲ نیز به کوه بازگشت تا در تلاش دیگری شرکت کند. این اولین باری بود که از اکسیژن کمکی در کوهنوردی استفاده میشد. بعضی از کوهنوردان منتقد صعود با اکسیژن بودند چرا که از نظر آنها این کپسولها سنگین و غیرقابل اعتماد بود. سه تلاش برای قله در سال ۱۹۲۲ انجام گرفت که در همه آنها باربران بدون امکانات کافی حضور داشتند. اولین تلاش در ۱۹-۲۱ می انجام شد که طی آن سه نفر توانستند به ۸۲۲۵ متری دست یابند، اما هوای بد و خستگی آنها را مجبور به بازگشت کرد.

تلاش دوم با استفاده از اکسیژن کمکی انجام شد که آنها هم مجبور به بازگشت شدند. تلاش آنها البته ثابت کرد که سیستم اکسیژن کار می کند. پس از رسیدن به ارتفاع ۸۳۲۶ متری سیستم اکسیژن یکی از افراد خراب شده و مجبور به بازگشت میشوند.

سومین برنامه

در سومین تلاش ۷ نفر از باربرها بر اثر بهمن در گردنه شمالی کشته شدند که باعث شد مالوری به دلیل قضاوت ضعیف مورد شماتت قرار بگیرد. صعود متوقف شده و تیم به دارجیلینگ بازگشت.

برنامه بعدی در سال ۱۹۲۴ انجام شد. تیم انگلیسی به همراه باربران محلی در اوایل آوریل به شهرکهای مرزی تب رسید و پس از مدتی کوتاه بیس کمپ را برقرار کردند. در طول مسیر ژنرال بروس به دلیل مالاریا از سرپرستی کنار رفت و سرپرستی به نورتن رسید.

تحت فرماندهی وی، بیس کمپ، کمپ یک، کمپ دو، کمپ۳(بیس کمپ پیشرفته، ۶۴۰۰ متری) برقرار شدند. پس از یک وقفه به دلیل طوفان مالوری، نورتن، سامرول و اودل در ۱۹ می به بیس کمپ پیشرفته رسیدند.

در ۲۰ می، کوهنوردان شروع به ثابت کردن طنابها در گردنه شرقی کرده و کمپ ۴ (۷۰۰۰متری) را برقرار کردند. هوا مجددا خراب شده و ۱۲ نفر از باربران در معرض خطر در کمپ ۴ باقی می مانند. که توسط امداد اعضای تیم به پایین منتقل میشوند.

سه تلاش روی قله

سه تلاش روی قله در این برنامه انجام شد. مالوری و بروس اولین تلاش را انجام دادند. که توسط نورتن و سامرول تعقیب شدند و ایروین و اودل در کمپ ۴ از آنها پشتیبانی کردند. در دو تلاش اولی از اکسیژن کمکی استفاده نشد. در اولین تلاش به دلیل عدم توانایی باربرها صعود متوقف شد. در همین زمان، نورتن و سامرول و شش باربر دیگر شروع به صعود در تاریخ ۲ ژوئن کردند. آنها یک شب ناخوشایند را در ۸۱۷۰ متری و در منطقه مرگ گذراندند. در هنگام ذوب کردن برف یکی از بطری های آنها میریزد که باعث تاخیر یک ساعتی میشود. اما آنها در ساع ۶:۴۰ دقیقه صبح شروع به حرکت می کنند. پس از ۲۰۰ متر صعود در مسیر جنوبی، تدریجا به سمت رخ شمالی تراورس میکنند. در نیم روز، سامرول که دچار سرفه شدید شده است، نمی تواند ادامه دهد. نورتن به تنهایی صعود را ادامه داده و خود را از طریق یک دهلیز با تلاشی جسورانه به هرم قله نزدیک می کند.(این دهلیز بعدها به افتخار وی دهلیز نورتن نامیده میشود.) متعاقبا در ارتفاع ۸۵۷۰ متری مجبور به پذیرش شکست می شود که دلیل آن هم سختی بیش از حد تکنیکی و خستگی بیان میکند. او تنها ۲۸۰ متر با قله فاصله دارد که البته تا سالها هم این رکورد ارتفاع برای وی باقی ماند.

نورتن به سامرول و دو نفر دیگر که در حال فرود هستند می پیوندد. در طول فرود به سامرول احساس خفگی دست داده و او فکر می کند که خواهد مرد. پس می نشیند تا عجلش فرا برسد. او بعدها می نویسد:”در آخر با دو دستم سینه ام را فشار دادم و ناگهان گرفتگی نفسم بازشد.” قدری خون بیرون آمده و راه تنفس باز میشود…

تلاش نهایی

مالوری آخرین تلاش را به همراه ایروین پیشنهاد میکند، او دارای مهارتهای تکنیکی خوبی است و میخواهد به همراه اکسیژن تلاش کند. به همراه پنج باربر، مالوری و ایروین شروع به در نوردیدن کمپ ها می کنند. آنها پس از رسیدن به کمپ ۶ باربران را به پایین می فرستند. جایی که اودل در کمپ ۵ برای پشتیبانی حضور دارد. آنها به اودل پیام میدهند که فردا صبح حرکت به بالا را آغاز میکنند.

پس از چند روز تلاش و بر قراری کمپ های یک تا شش سرانجام در روز ۸ ژوئیه ۱۹۲۴ روز موعود برای فتح بام دنیا فرا رسید.

اعضای اکسپدیشن بریتانیایی از بیس کمپ مشغول رصد مالوری و اروین بودند.
آخرین بار مالوری و اروین در ارتفاع ۸۶۰۰ متری و درست ۲۵۰ متر زیر قله مشاهده شدند .در حالیکه با قدرت به سمت قله پیش می رفتند.

پس از این مالوری و اورین هرگز دیده نشدند. ناپدید شدن مالوری ، بزرگ ترین راز تاریخ کوهنوردی را رقم زد، ” آیا آنها قبل از رسیدن به قله ناپدید شدند یا بعد از آن”

۲۹ سال بعد از مالوری “سر ادموند هیلاری” بر فراز اورست ایستاد تا اولین انسانی باشد که قدم بر روی بام دنیا گذاشته اما آیا او واقعا اولین بود؟

پیدا کردن جسد مالوری نیز به اندازه ناپدید شدن وی پر رمز و راز بود.
“کنراد آنکر” کوهنورد معروف آمریکایی یکی از افرادی بود که سال ها در اورست و در ارتفاع بالا و در منطقه مرگ به جستجو برای پیدا کردن جسد مالوری پرداخت.

تصویر واقعی از لحظه پیدا شدن جسد مالوری

سرانجام گروه کنراد آنکر در سال ۱۹۹۹ موفق شد جسد مالوری را بیابد. اما پیدا کردن جسد مالوری، راز صعود او به اورست را پیچیده تر کرد.
پیکر یخ زده و تقریبا سالم مالوری بعد از ۷۵ سال در اورست پیدا شد. عده ای او را بعنوان اولین فاتح قله اورست می دانند.
دو دلیل اساسی برای اثبات فرضیه ی صعود او به اورست وجود دارد:

۱- دختر مالوری گفته بود که پدرش عکسی از مادر وی به همراه داشته و به او قول داده بود که عکس او را بر روی بام دنیا قرار دهد. زمانیکه پیکر یخ زده مالوری پیدا شد تقریبا لباس ها و مدارک وی سالم بودند، در مدارک و جیب مالوری عکسی از همسرش یافت نشد و این یعنی عکس را از مدارکش خارج کرده بود، اما آیا این عکس را روی قله گذاشت؟

۲-زمانیکه پیکر مالوری پیدا شد عینک آفتابی او درون جیبش قرار داشت این در حالی بود که در آن ارتفاع تقریبا صعود بدون عینک غیر ممکن است. مالوری این نکته را خوب می دانست به ویژه آنکه یکی از همنوردانش در صعود های قبلی بر اثر اشتباه استفاده نکردن از عینک دچار برف کوری شدید شده بود. این موضوع می تواند نشان دهنده این باشد که مالوری بعد از فتح قله و در حین فرود. و در زمانیکه هوا رو به تاریکی می رفته دچار حادثه شده.

جمله مشهوری درباره مالوری وجود دارد. از او پرسیده بودند “چرا شما می خواهید اورست را فتح کنید؟” که او پاسخ داده بود “برای اینکه آنجا است”!

بنا به گفته Postmedia News اما، دو استاد دانشگاه تورنتو و یک محقق هندی می گویند که کاهش شدید فشار بارومتری، کولاک کور کننده و محرومیت ناگهانی از اکسیژن عوامل کلیدی مرگ این دو بودند. کنت مور و جان سمپل از دانشگاه تورنتو و دو راج سیکا محقق هندی پس از بررسی گزارش های ثبت شده هواشناسی که مدت های طولانی نادیده گرفته شده بودند و دیگر گزارش های هوا در روزی که این کوهنوردان ناپدید شدند، به این نتیجه رسیدند.

کنت مور در این باره گفت: “گم شدن مالوری و ایروین یکی از طولانی ترین رازهای قرن بیستم است، با این حال، در سر تا سر بحث های مربوط به گم شدن آنها، مسئله وضعیت هوا هرگز مورد توجه قرار نگرفته است. تا زمان کامل کردن اطلاعات مان، تنها اطلاعات در دسترس مشاهده انجام شده توسط نوئل اودل کوهنوردی که پشت سر مالوری و ایروین صعود می کرد، بود که ادعا کرد در بعدازظهر روزی که آن ها ناپدید شدند کولاک گرفت.”

بنا به این گزارش با تجزیه و تحلیل اطلاعات هواشناسی سال ۱۹۲۴ کوه های هیمالیا که در آرشیو جامعه سلطنتی جغرافیا در لندن نگهداری می شود، این سه محقق مشخص کردند که مالوری و ایروین احتمالا در معرض افت ناگهانی در فشار بارومتری به اندازه ۱۸ میلی بار به هنگام نزدیک شدن به قله اورست قرار گرفته اند.

مالوری بی شک یکی از سرسخت ترین مردان قرن بیستم است. تلاش و عزم وی برای رسیدن به ناشناخته ها و انجام غیر ممکن ها ستودنیست. وی چه به قله رسیده باشد چه نه برای همیشه یک ”افسانه” باقی می ماند؛

منابع: موج کوه / بام نیوز / Times of india

آخرین عکس گرفته شده از مالوری و ایروین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا