اخبار کوهنوردی جهان

لهستانی ها در راه لیلاپیک

6096 متر

به دلیل رویدادهای غم انگیز در کی۲ به نظر میرسید که فصل زمستان در این ناحیه به پایان رسیده باشد. اما سه هفته تا پایان زمستان هواشناسی و شش هفته تا آغاز رسمی بهار باقی مانده است. این زمان کافی برای نسل جدیدی از مبارزان زمستانی لهستان خواهد بود تا یک تلاش سبکبار بر روی یکی از زیباترین کوههای جهان، یعنی لیلاپیک به انجام برسانند.

این صعود توسط بنیاد یرزی کوکوچکا، برای حمایت از کوهنوردی لهستان سازماندهی شده است که هدفش استفاده از تاکتیک تایید شده ترکیب کوهنوردان باتجربه و پیشکسوت با قدرت جوانی میباشد. تیم فعلی توسط یرزی ناکانسکی، پیشکسوت اعزامهای زمستانی به نانگاپاربات(۱۹۹۷-۹۸)، ماکالو(۲۰۰۰-۲۰۰۱) و کی۲(۲۰۰۲-۲۰۰۳) هدایت می شود. او گاشربروم ۲ و برودپیک را صعود کرده و سرپرست برنامه های کوهنوردی در ماناسلو(۲۰۱۲)، دائولاگیری(۲۰۱۳)، برودپیک میانی(۲۰۱۴)، کی۲(۲۰۱۶-۲۰۱۷)، گاشربروم ۶(۲۰۱۹) و میتره پیک زمستانی(۲۰۲۰) بوده است.

در کنار وی ژانوس گلاب قرار دارد، که اولین صعود زمستانی گاشربروم یک را با آدام بیلکی در سال ۲۰۱۲ انجام داد و کی۲ را در ۲۰۱۴ صعود نمود. گلاب تعداد زیادی از مسیرهای آلپ در اروپا، گرینلند، پاتاگونیا و آلاسکا را به پایان رسانده است.

از اعضای جوانتر تیم می شود به مارکو شویدرگال و بارتک زیمسکی اشاره کرد که با وجود سن و سال کمشان، فعالیت های قابل توجهی در آلپ و قفقاز داشتند.

این تیم هفته پیش در پاکستان به زمین نشست. بعد از چند روز پیاده روی آنها در روز گذشته به پای لیلاپیک رسیدند. در صورت موفقیت، این دومین صعود زمستانی لیلاپیک بعد از صعود موفق ۲۰۱۳ توسط آلکس تکسیون می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا