کوه های ایران

راهنمای صعود قله شیرباد

شیرباد مرتفع ترین قله خراسان بزرگ به ارتفاع 3316 متر میباشد

مشهورترین رشته کوه های خراسان عبارتند: از بینالود، هزار مسجد، کماس، آلاداغ، کپه داغ، کوهسرخ، جام، سیاه کوه، باخرز و جغتای. در خراسان کوه های پراکنده نیز وجود دارند. همیشه در رشته کوه ها یکی از موارد مهم تعیین بلندترین نقطه آن رشته است که خود می تواند تعیین کننده بلندترین نقطه یک منطقه جغرافیایی مثل شهرستان، استان یا کشور می باشد.

مشهور ترین رشته کوه در خراسان رشته کوه بینالود است مهمترین علت این معروفیت هم قرارگیری بلندترین نقطه (قله) خراسان در این رشته کوه می باشد. بینالود رشته کوهی به طول ۱۲۵ کیلومتر‍ در شمال خراسان، حدفاصل شهرستانهای مشهد و نیشابور که در امتداد رشته کوه البرز واقع، و از شمال غربی تا جنوب شرقی کشیده شده است. بینالود به معنی کوهی است که بین دو دشت قرار گرفته و آنها را از هم جدا کرده (که یکی دشت مشهد و دیگری دشت نیشابور) افراد محلی به آن بینالوت یا بنلی نیز می گویند.

در سالیان اخیر در بیشتر منابع نام قله بینالود که در شمال شهر نیشابور واقع شده به عنوان بام خراسان ذکر شده، در حالی که بر اساس بررسی های انجام شده، قله معروف شیرباد بلندترین قله خراسان و مستحق دریافت لقب بام خراسان می باشد. در حالی که در کتب و نقشه های جغرافیایی ارتفاع قله بینالود در میانه رشته کوه بینالود ۳۲۱۱ متر ذکر شده بر اساس بررسی های دقیق در تصاویر مورد اعتماد گوگل ارث ارتفاع قله شیرباد ۳۳۱۶ متر می باشد این ارتفاع در عرض جغرافیایی ۳۶ درجه و ۱۶ دقیقه ۶۹-۵۱ ثانیه شمالی و در طول جغرافیایی ۵۹ درجه و ۰۲ دقیقه و ۳۶-۵۸ ثانیه شرقی واقع شده است.

عکس از سید محمدامین یاسینی

با این تفاسیر و بر اساس بررسی های انجام شده در گوگل ارث، قله شیرباد با ۳۳۱۶ متر ارتفاع که حدود ۱۱۴ متر بلندتر از قله بینالود است بام خراسان محسوب می گردد. اما آیا تصاویر گوگل ارث قابل اعتماد است؟ برای اثبات این امر ارتفاع چند ایستگاه هواشناسی استان را که ارتفاع دقیق آنها مشخص و در دسترس بود، از طریق گوگل ارث بررسی شده اند. در هر صورت اختلاف اندکی بین اطلاعات موجود و اطلاعات گوگل ارث در برخی شهرستان ها دیده می شود اما این اختلاف به قدری کم است که نمی توان اختلاف ارتفاع قله شیرباد و قله بینالود و بالاتر بودن ارتفاع شیرباد را کتمان نمود.

قله شیرباد در جنوب غربی مشهد با ارتفاع ۳۳۱۶ متر قرار دارد و از نوع کوه های سنگی ریزشی می باشد و آن هم به علت زمستان های بسیار سردش است که سنگ ها دچار انقباض و انبساط شدید شده و متلاشی می شوند. علت نام گذاری این کوه به این نام آن است که در بین دو دشت نیشابور و مشهد قرار گرفته است و به علت شرایط جوی در تمام مدت سال دارای بادهای بسیار تند و سرد می باشد به عبارتی دیگر این قله غالباً دارای بادهای شیری و شدید محلی است، بدین خاطر به آن شیرباد گفته می شود.

– بلندترین نقطه رشته کوه بینالود، قله شیرباد با بلندی ۳۳۱۶ متر است که در شمال روستای بوژان (شمال شرقی شهر نیشابور) و جنوب روستای زشک قرار گرفته ‌است. ولی قله بینالود با وجود ارتفاع کمتر از آن معروفیت بیشتری دارد. ‌

قله شیرباد

رشته کوه بینالود در شمال شرق ایران، همانند دیواری بلند، دو دشت وسیع و حاصلخیز مشهد و نیشابور را از یکدیگر جدا کرده است. این رشته کوه با آب و هوای سرد کوهستانی و دره های خوش آب و هوا و قله های بلند نظیر بینالود (۳۲۱۱ متر)، شیرباد (۳۳۱۶ متر) و فلسکه (۳۱۵۰ متر) تامین کننده آب شهر های مشهد، نیشابور، چناران و روستاهای کوه پایه اش می باشد. از روستاهای واقع در شمال این رشته کوه می توان به مغان، دهبار، جاغرق، کنگ، زشک، دولت آباد، فریزی، اخلمد و کلیدر، و از روستاهای واقع در جنوب این رشته کوه می توان به دیزباد، دررود، خرو، بوژان، صومعه، طاغان و بار اشاره نمود.

– از فراز یال منتهی به قله می توان مناطق وسیعی از رشته کوه و قلل متعدد را مشاهده نمود. قله های بلند این رشته کوه عبارتند از شیرباد به ارتفاع ۳۳۱۶ متر، زرگران به ارتفاع ۳۱۰۰ متر و بینالود به ارتفاع ۳۲۱۱ متر. بنابراین قله بینالود مرتفع ترین قله رشته کوه نمی باشد ولی به دلیل موقعیت و شهرتش از سایر قلل معروف تر و مورد علاقه کوهنوردان است. سایر قلل عبارتند از سیاه سنگ، گودزرد، چمن، گلودر، کان مس و…

مسیرهای صعود به قله شیرباد:

مسیرهای متفاوتی برای صعود این قله وجود دارد که می توان از بوژان نیشابور، خط راس فلسکه-شیرباد، چشمه سبز گلمکان، روستای کاهو و سپس دولت آباد و معروف ترین مسیر آن یال سنگی از انتهای روستای زشک نام برد. برای اجرای برنامه از مسیر زشک باید ابتدا از دوراهی طرقبه عازم زشک شوید. ادامه مسیر با وسیله نقلیه از زشک تا چشمه قلقلی حدود ۴ کیلومتر است و از آنجا تا باغ حمزه ۹ کیلومتر مسافت دارید. که تمامی مسیر به صورت خاکی و قابل تردد با خودرو شخصی نیز هست و البته در فصل زمستان حتما باید باید زنجیرچرخ تردد کرد. باغ حمزه آخرین استراحتگاه مسیر بوده که با چشمه آب گوارا و استخر پرورش ماهی پذیرای کوهنوردان می باشد.

جانپناه شیرباد-ارتفاع۳۰۵۰متر

ادامه مسیر به دو قسمت تقسیم شده:
۱. دره نهل: مسیر اول که متمایل به چپ و پاکوب مشخصی دارد شما را به چشمه نهل هدایت کرده که در کنار چشمه چمن وسیع و مناسبی برای شب مانی فراهم است.

۲. یال سنگی: مسیر دوم سمت راست باغ حمزه یال سنگی و نسبتا طولانی را پی می گیرد که با شیبی بین ۴۰ تا ۶۰ درجه و با قدم مناسب حدود ۲ ساعت، شما را به جانپناه شهید رضوی در ارتفاع ۳۰۵۰ متری هدایت می کند.

ادامه مسیر از جانپناه اکثراً پیمایش خط الراس و تراورس بوده و در میان راه مسیرهای نهل و دره دولت آباد را در خود یکی کرده و در انتها به قله منتهی می شود. مسیر برگشت می تواند از دره بوژان باشد که با عبور از کنار دره شکرآب و پاکوب بالای آبشارها، به پایان می رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا