کوه های جهان

لنین، هفت هزاری محبوب!

لنین یا ابن سینا ، ۷۱۳۴ متر ، واقع شده در مرز قرقیزستان و تاجیکستان. این کوه همواره به عنوان یکی از آسانترین هفت هزار متری ها شناخته شده است. به همین دلیل هر ساله صدها کوهنورد روانه صعود به آن می شوند. این کوه در منطقه پامیر قرار گرفته است. همچنین این قله از مجموعه قلل پلنگ برفی هست. تا سال ۱۹۳۳ اینطور فکر می شد که لنین بلندترین قله پامیر می باشد تا اینکه سامانی صعود شد. دو قله دیگر کنگور -۷۶۴۹ متر- و موستاق آتا -۷۵۴۶ متر-از دیگر قلل مرتفع پامیر هستند.

کوه لنین در سال ۱۸۷۱ کشف شد. در سال ۱۹۲۸ به نام لنین نام گذاری گردید. سپس در سال ۲۰۰۶ نام آن به ابن سینا تغییر یافت. در قرقیزستان هنوز هم به طور رسمی به آن لنین گفته می شود. در سال ۲۰۱۷ هم نام ماناس توسط رییس جمهور قرقیزستان بر آن نهاده شد. کوه دگیری نیز به نام ماناس به ارتفاع ۴۴۸۸ متر در قرقیزستان قرار دارد. به این صورت یک قله با چندین نام را شاهد هستیم که ما بنابر عرف به آن لنین می گوییم.

صعودها

اولین صعود به لنین در سال ۱۹۲۸ توسط سه کوهنورد، دو آلمانی به نامهای ایگون آلوین ، کارل وین و یک اتریشی به نام اروین اشنایدر انجام شد. آنها در ۲۵ سپتامبر ۱۹۲۸ قله را صعود کردند. این بلندترین قله ای بود که تا به آن روز بشر به آن صعود کرده بود. در طول سالهای بعد هم چند صعود به قله لنین صورت گرفت.

اولین صعود مسیری که امروزه به عنوان مسیر استاندارد کوه شناخته می شود در سال ۱۹۵۴ توسط تیمی از کوهنوردان شوروی سابق صورت پذیرفت. این قله از مسیر قله فرعی رازدلنیا و مسیر شمال غربی کوه می گذرد.

  • اولین صعود سرعتی لنین در سال ۱۹۸۷ توسط آناتولی بوکرایف از بیس کمپ به قله و بازگشت به بیس کمپ در ۱۴ ساعت انجام گرفت.
  • اولین صعود زمستانی کوه در سال ۱۹۸۸ توسط روسها انجام گرفت. در این صعود شش کوهنورد به قله رسیدند. یکی از کوهنوردان شاخص در این تیم والری خیریچچاتی بود.
  • اولین صعود سولوی کوه هم توسط آناتولی بوکرایف در سال ۱۹۸۹ انجام شد.
  • یک بهمن در سال ۱۹۹۰ که بر اثر زمین لرزه ایجاد شده بود جان ۴۳ کوهنورد را در لنین گرفت.

در حال حاضر با توجه به امکانات موجود در بیس کمپ و بیس کمپ پیشرفته کوه، سه مسیر پر طرفدار در کوه از سمت شمال وجود دارند. مسیر لیپکین و مسیر شمال شرقی ، مسیر کلاسیک رخ شمالی ، مسیر شمال غربی از طریق قله فرعی رازادلنیا.

مسیرشناسی لنین

در حال حاضر ۱۶ مسیر در این کوه وجود دارند که نه مسیر از سمت جنوبی و هفت مسیر از سمت شمال کوه هستند. لنین از این جهت بین بسیاری طرفدار دارد که در مسیرش دشواری فنی قرار نگرفته است. اما بدون حوادث هم نبوده است. به طور مثال در سال ۱۹۷۴ ، تیمی از زنان شامل ۸ زن همگی جانشان را در کوه بر اثر طوفان از دست دادند.

  1. مسیر کلاسیک از طریق قله فرعی رازادلنیا.
  2. از طریق قله ۵۵۴۷ به سمت مسیر شرقی.
  3. از طریق صخره های لیپکین به سمت مسیر شرقی.
  4. مسیر مستقیم شمالی
  5. از طریق صخره های لیپکین به سمت یال شمالی.
  6. از طریق گذرگاه کریلنکوه.
  7. یخچال شرقی قله لنین و از طریق تیغه فوقانی.
  8. یخچال شرقی و از طریق تیغه دومی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا